Arla skal spare 3 mia i historisk spareplan

Som led i forsøget på at styrke konkurrencekraften vil Arla spare 3 mia. kr.
Foto: Niels Aage Skovbo
Foto: Niels Aage Skovbo

I et forsøg på at reetablere Arlas konkurrenceevne har mejerikoncernen planer om at reducere sine årlige omkostninger med 3 mia. kr.

Ifølge Finans.dk er årsagen til den store spareplan blandt andet det kraftige kursfald på det britiske pund efter udmeldingen af EU og det faktum, at der er på europæisk plan er historisk store lagre med mælkepulver.

"Kursfaldet på pund efter brexit koster os 1,15 mia. kr. på bundlinjen årligt, mens EU's lagre har skabt ubalancer i markederne, som belaster vores konkurrenceevne med yderligere 1,15 mia. kr. Intet tyder på, at de to udfordringer forsvinder foreløbigt. Derfor er vi nødt til at handle nu," udtaler Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla, blandt andet.

Topchefen har endnu ikke noget officielt bud på antallet af fyringer og mejerilukninger, men over de kommende tre år bliver der reduceret i antallet af medarbejdere.

"I Arla Foods har vi altid haft en kultur, hvor vi effektiviserer og fjerner omkostninger til gavn for vores ejere, kunder og forbrugere, så i den forstand er dette ikke noget nyt," udtaler Peder Tuborgh i en meddelelse sendt til FødevareWatch.

Han tilføjer videre:

"Det nye er, at vi er blevet påvirket af nogle faktorer som er uden for vores kontrol. Det er valutaeffekten som følge af Brexit, der påvirker vores faktiske forretning, og det er effekten af ændringen i industripriserne på fedt og protein, som påvirker vores relative konkurrencedygtighed over for vores internationale konkurrenter. De faktorer har påvirket vores lønsomhed, og som en ansvarlig virksomhed er vi nødt til at reagere for at udligne påvirkningen fra disse faktorer. Det gør vi med vores treårige transformationsprogram, som går på tværs af hele vores organisation og skal genoprette vores relative lønsomhed."

Spareprogrammet har fået navnet Calcium, og det omfatter aktiviteter på tværs af hele Arlas forretning. Det vil sige, at det både er produktion, produkter og indkøb, som det er marketing og medarbejdere, fremgår det i meddelelsen.

Arla under massivt pres – nu udruller topchef Peder Tuborgh stor sparerunde

Arla løfter sig markant i nyt mælkemarked

Arla tør tro på europæisk vækstoptimisme

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også