Mangedobling af kødfrie produkter i detailhandlen

Store kødproducenter som Danish Crown og Tönnies kigger nøje på, hvordan udviklingen i det kødfrie marked udvikler sig. I Coop har antallet af produkter set en tidobling.
Foto: Thomas Larsen.
Foto: Thomas Larsen.

Fri for gluten, fri for laktose og fri for kød. Danskerne har ligesom folkefærd i andre europæiske markeder fået øjene op for flere nye typer produkter, og det samme har producenterne, der forsøger at hægte sig på diverse trends.

På vegetar-området har Danish Crown-datterselskabet Tulip tidligere i år præsenteret sit første kødfrie produkt, og i forbindelse med, at tyske Tönnies, der ejer danske Tican, aflagde regnskab for 2016, var det højt på den tyske presses dagsorden, hvordan koncernen i fremtiden vil forholde sig til forbrugernes ønsker om at spise kødfrie produkter.

Direktør og ejer: Det skal Tönnies i 2017

Ifølge Kristeligt Dagblad er vegetarerne blevet så god en forretning, at slagterierne satser på dem, og et kig ind på hylderne hos Coop viser, at man bestemt også er klar til at møde de nye forbrugergrupper.

"Hvor vi for omkring 10 år siden havde 20 produkter, har vi nu over 200, og det er særligt gået stærkt inden for de seneste tre år. Der kommer årligt nye alternativer for vegetarer og veganere, og jeg er ikke i tvivl om, at de vegetabilske proteiner er en del af fremtidens køkken," siger analysechef Lars Aarup til Kristeligt Dagblad.

Han fortæller, at udbuddet af kødfrie produkter er tidoblet over de seneste 10 år.

Irmas eget koncept

I juli annoncerede Coop-kæden Irma, at man med nye særlige afdelinger for veganere og vegetarer vil forsøge at få fat i den stadigt voksende gruppe danskere, som ikke spiser kød, eller som ønsker at skrue ned for kødindtaget.

Ifølge detailkoncernens analyseafdelingen svarer 43 pct. af de adspurgte danskere i en undersøgelse, at de gerne vil spise mindre kød, og særligt er interessen for veganske og vegetariske varer stærkt stigende i hovedstadsområdet, hvor hovedparten af de 80 Irma-butikker befinder sig.

Irma konceptet som hedder "Det Grønne Måltid" startede ud i otte af kædens butikker. Det er specialafdelinger i frugt- og grøndtafdelingerne, hvor kæden samler sine omkring 150 veganske og vegetariske varer.

Mere end hver fjerde kvitter kødet mindst en gang om ugen

Irma indleder jagten på veganere og vegetarer

Nestlé hopper på veganervognen med nyt opkøb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også