Hanegal kaster de første terninger i generationsskifte

Den økologiske producent har hevet nye kræfter ind i selskabet og solgt en del af ejerskabet. Det handler om at optimere organisationen i det voksende selskab, lyder det.
De to stiftere af Hanegal Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen. | Foto: Ditte Valente.
De to stiftere af Hanegal Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen. | Foto: Ditte Valente.

Ægteparret bag Hanegal, Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard, har taget det første skridt på vejen mod at give stafetten videre i det efterhånden store pålægs- og færdigretsselskab med hovedkontor i Silkeborg.

Således har Hanegal hentet nye kræfter til i maj med ansættelsen af hollandske Cees Kuypers som meddirektør og i samme ombæring solgt ti pct. af selskabet til ham og selskabet Kamelhuset Aps, der ejes af kompagnonen Lars Walter Høeg.

Det fortæller Ulrich Kern-Hansen til FødevareWatch i forlængelse af, at Hanegal har meddelt, at selskabet lægger flere af sine jetoner på eksport i bestræbelserne på at skabe ny vækst.

"Cees Kuypers er trådt ind som direktør ved siden af mig og har overtaget en stor del af mine opgaver. Han har eksempelvis overtaget alle opgaver i forhold til fabrikken i Haderslev. Det er også ham, der har overtaget kommunikationen med eksportkunderne," siger han og uddyber omkring frasalget af de ti pct. af selskabet.

"Det er simpelthen for at styrke virksomheden og organisationen. Vi kan sgu ikke blive ved med at klare det hele selv Fie og jeg – rent ud sagt. Det er blevet en stor butik, og der kommer hele tiden flere facetter på, og vi bliver jo også lidt ældre hen ad vejen. Så der skal simpelthen ske noget."

Overdragelsen til Kamelhuset er officielt sket den 1. juli, mens kontakten til Cees Kuypers blev etableret tilbage i begyndelsen af året.

Med indlemmelsen af Cees Kuypers og Kamelhuset står det klart, at det ikke bliver Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaards børn, der skal drive virksomheden videre på sigt.

"Det (Hanegal red.) bliver ikke i den biologiske familie. Vi har gode, voksne børn, der klarer sig godt, men de lever et andet liv. De skal ikke ind og drive Hanegal videre. Der skal findes nogle andre løsninger. I den forbindelse betyder det meget for os, at, når der på et tidspunkt er nogle som skal tage over, at de så i et omfang viderefører de værdier, som vi har i Hanegal. Jeg tror ellers ikke, det ville være svært at sælge Hanegal til en eller anden stor spiller, som bare skal bruge varemærket."

Brug for internationale erfaring

Overfor FødevareWatch har Ulrich Kern-Hansen tidligere slået fast, at eksporten rummer den største vækstlomme for Hanegal.

"Vi kan naturligvis stadig skabe lidt vækst hist og her på hjemmemarkedet, men hjemmemarkedet er blevet mere normaliseret i den forstand, at der nu er flere udbydere af produkter inden for vores sfære og det betyder, at væksten fordeles ud på flere spillere. Så de helt store muligheder har vi på eksporten," lød det tidligere på ugen.

Og her kommer Cees Kuypers mangeårige erfaring fra direktørposter i Merrild Kaffe, Gasa Group og i fødevaredivisionen i DLG Hanegal til gode. Det er i hvert fald tanken.

"Cees er midt i 50érne og har arbejdet i store virksomheder med internationale aktiviteter. Han har en helt anden baggrund for at kunne håndtere de eksporthenvendelser, vi får. I det hele taget besidder Kamelhuset nogle kommercielle kompetencer, som vi også har brug for nu, og som Fie og jeg ikke har kunne tilføre Hanegal i tilstrækkelig grad," siger Ulrich Kern-Hansen.

Hvilke områder er det?

"Det er drift, ledelse og samhandel med kæder og eksport og alt det, som er lidt mere hardcore business. Hånden på hjertet er Fie og jeg jo i udgangspunktet nogle idealister, der synes, det var spændende og vigtigt at begynde at arbejde med økologi. Vi er ikke gået ind i det med en forretningsmæssigt baggrund, eller for den sags skyld en forretningsmæssig målsætning, men med et mål om at bidrage til at udvikle hele dette vigtige område inden for fødevareproduktionen," svarer han.

Fået mange henvendelser

Ulrich Kern-Hansen lægger ikke skjul på, at han gennem årene har fået adskillige henvendelser om opkøb, men holder fast i, at det ikke skal handle om penge, men om værdier.

"Vi har fået henvendelser i årevis, og dem har vi pænt sagt nej tak til. Vi syntes ikke om tanken om at blive solgt til en stor aktør, og forsøger derfor at finde en anden løsning. Der kan samarbejdet med Kamelhuset være et skridt på vejen, for det er nogle personer, der udover at være dygtige forretningsfolk, deler det værdigrundlag, som Hanegal står for," fastslår han.

I løbet af det seneste år er flere andre familievirksomheder blevet solgt. Blandt køberne har man blandt andet fundet Danish Crown og Dansk supermarked.

I november sidste år lod den traditionsrige slagterforretning i Skagen Slagter Munch sig sælge til Danish Crown, og måltidskasseselskabet Skagen Foods blev opkøbt af Dansk Supermarked i juni i år.

Hanegals franske eksporteventyr lader vente på sig

Hanegal slår hul på Carrefour og venter nu stor vækst

Økologisk pålægsfrontløber går veganervejen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også