Unilever: Varmt sommervejr booster salg af is

Årets andet kvartal har været et godt is-kvartal for Frisko-ejerne i hollands-britiske Unilever, der oplever samlet vækst.
Foto: /ritzau/AP Photo/Matt Dunham
Foto: /ritzau/AP Photo/Matt Dunham
AF RITZAU FINANS

Den hollandsk-britiske koncern Unilever oplever vækst i andet kvartal helt i tråd med forventningerne, da en varm sommer i resten af Europa har bidraget til et godt salg af både Ben & Jerry's- og Magnum-is.

Det fremgår af koncernens regnskab for andet kvartal.

Den underliggende omsætning steg med 3 pct., hvor analytikerne ifølge Bloomberg News ventede 2,5 pct.

Væksten var en smule højere end de 2,9 pct. i første kvartals. Salgsvolumen i perioden var uændret, og salgsvæksten kan tilskrives prisstigninger på 3 pct.

"Vi venter stigende vækst i andet halvår drevet af udfasningen af vores innovationsplaner og øget prioritering vores brand- og marketingsinvesteringer," siger adm. direktør, Paul Polman.

Omsætningen i andet kvartal 2017 landede på 13,7 mia. euro, og bruttomarginen steg med 40 pund til 43,1 pct.

Den underliggende indtjening per aktie steg i det første halve år med 14,4 pct. til 1,13 euro inklusive en positiv valutapåvirkning på 2,6 pct.

Nettooverskuddet i første halve år af 2017 landede på 3317 mio. euro, hvilket er et godt stykke højere end første halve år af 2016, hvor resultatet lød på 2710 mio. euro.

Reckitt Benckiser sælger fødevaredivision for 27 mia

Unilever og Hormel Foods jagter samme britiske fødevaredivision i milliardkrig

To danskere med i global madspildskoalition

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også