Aarstiderne: Måltidskasser bliver nu for alvor mainstream

Med Dansk Supermarkeds entré på måltidskassemarkedet bliver konkurrencen skærpet gevaldigt i de kommende år. Aarstiderne, der er markedets største, føler sig ikke truet.
Foto: Presse/Aarstiderne
Foto: Presse/Aarstiderne

Aarstiderne er ubestridt i måltidskassemarkedets pole position, men konkurrenterne har fået flere hestekræfter og gør klar til at gasse op.

I efteråret 2016 købte svenske Linas Matkasse majoriteten i Retnemt.dk, og torsdag solgte Skagenfood 80 pct. af selskabet til Dansk Supermarked.

Trods konsolideringen er markedslederen helt rolig. Faktisk er udviklingen helt som forventet, siger Annette Hartvig Larsen, der har været adm. direktør i Aarstiderne siden 2003:

"Vi har godt vidst, at konkurrencen ville blive øget, fordi mange er glade for vores produkt, så det er helt naturligt. Vi har fået en god start ved at komme først, og vi er stadig en anderledes profil end de andre, fordi vi satser helt på økologi, og det er der endnu ikke andre, der gør."

Direktøren ønsker ikke at fortælle, om Dansk Supermarked også har henvendt sig til Aarstiderne om et potentielt køb af virksomheden, som i 2016 omsatte for 567 mio. kr., hvilket var mere end syv gange så meget som Skagenfoods 75 mio. kr.

Med Skagenfood og Retnemt.dk's optrustning og med Coops kommende entré er kampen på et år gået fra at være en nicheforretning, hvor Aarstiderne har været markant større end resten, til at blive et slag mellem adskillige kapitalstærke spillere.

"Jeg er ikke bange, og hvis man først begynder at kigge for meget på konkurrenterne, så glemmer man sin egen forretning, og så har man i hvert fald tabt," siger hun og tilføjer:

"Udfordringen er ikke bare at købe en hjemmeside og lave et stykke software, som du kan brede ud til en million brugere. Der er helt analoge grøntsager bag hvert eneste produkt, som er pakket i et fysisk pakkeri og dyrket på en mark af dygtige avlere."

Priskrig på vej

Aarstiderne har været på markedet siden 1999, og allerede dengang var selskabet økologisk, selvom det tilbage i 90'erne var en niche-position.

Direktøren mener, at selskabet gennem sin levetid har fastholdt den innovative tankegang, som grundlagde forretningen, og den skal uden tvivl fortsat være med til at fastholde selskabet i en god gænge:

"Det er ikke vigtigt for os at være størst på markedet, men det er vigtigt for os at være på forkant med udviklingen. Det bliver oftest ikke nemmere af at blive større. Samtidig vælger jeg at se positivt på, at mange danskere får øjnene op for, at man kan lave god mad på en anden måde."

Med Dansk Supermarkeds overtagelse af nordjyske Skagenfood, får konkurrenten store millioner i ryggen fra milliardkoncernen, der er gearet til at drive stordrift og ikke små nicher. Pengene skal bl.a. bruges til at udvide antallet af abonnenter i hele landet.

"Nu bliver måltidskasser for alvor mainstream, og der kommer muligvis en priskrig. Men det er ikke noget, vi kommer til at starte og nok heller ikke deltage i. Det har vi aldrig gjort, og vi har altid synes, at vi kan finde en bedre måde at give kunderne noget, de har lyst til at købe," udtaler Annette Hartvig Larsen om den nye markedsituation.

Rekordregnskab

Aarstiderne fyldte 1. januar 18 år, og den økologiske netbutik gik ind i de voksnes rækker med en solid økonomisk polstring. Det var tydeligt i virksomhedens årsregnskab for 2016, hvor de fleste nøgletal nok en gang tog et nøk op.

Over de to streger på bundlinjen stod i 2016 38,5 mio. kr., hvilket var en stigning på mere end 17 pct., og samtidig var der tale om det bedste resultat i selskabets historie.

Antallet af medarbejdere gik samtidig markant frem. Mens der i gennemsnit var 154 ansatte i 2015, var niveauet i 2016 på 189. Det har været en af de medvirkende faktorer til, at overskudsgraden faldt fra 9,3 pct. i 2015 til 8,6 pct. i 2016, forklarer Anette Hartvig Larsen:

"Vi har fået mange nye medarbejdere, og man ansætter nok altid en lille smule for sent i sådan virksomhed som vores, som er præget af gammeldags dyder og konservativ, sund fornuft. Vi bruger ikke pengene, før vi har dem. Fra 2014 til 2015 strakte vores ansatte sig meget langt for at få tingene til at hænge sammen, og nu har vi fået flere mennesker ind, og det er mere passende. Og selvom det er gået nogenlunde smertefrit med at få bygget et nyt pakkeri, så har det jo kostet noget at få det kørt ind."

Skagenfood: Salg handler om timing og uforløst potentiale

Opkøb er Dansk Supermarkeds andet ben i onlinesats

Ejere af Skagenfood sælger til Dansk Supermarked

Måltidskassernes spydspids føler sig ikke truet af øget konkurrence

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også