Mætte kunder køber mere.
Det var Ikea-grundlægger Ingvar Kamprads grundlæggende tese, da han tilbage i 1959 etablerede den første restaurant i en af sine møbelvarehuse.
Siden har kæden og antallet af solgte vokset sig meget store, og ifølge den svenske hjemmeside DI.se solgte Ikea sidste år samlet mad for 14,15 mia. kr.
Det var otte pct. mere end året før, og de sidste tre år har væksten i fødevaresalget ligget på mellem 8 og 10 pct.
Ikea driver omkring 400 varehuse i 48 lande, og Ikea Foods-direktøren Michael La Cour ser fødevaredelen indtage en endnu vigtigere rolle i fremtiden. DEn positive vækst skal blandt andet sikres gennem bæredygtige og sunde fødevarer
"Vi indtager en fantastisk position i fødevareindustrien, en interessant branche som gennemgår en stor omvæltning, hvor kundernes krav til miljø-, klima- og sundhedsfremme får stadig større betydning," siger Michael La Cour til hjemmesiden.
Ikea klar med doggybags i kampen mod madspild
Færre drømmer om et job i fødevarebranchen
Ikea overvejer at lave restauranter