FødevareWatch

Ikea solgte mad for 14 mia sidste år

Den store svenske møbelkoncern har stor succes med sine svenske kødboller og billige hotdogs. Sidste år steg salget med otte pct.

Mætte kunder køber mere.

Det var Ikea-grundlægger Ingvar Kamprads grundlæggende tese, da han tilbage i 1959 etablerede den første restaurant i en af sine møbelvarehuse.

Siden har kæden og antallet af solgte vokset sig meget store, og ifølge den svenske hjemmeside DI.se solgte Ikea sidste år samlet mad for 14,15 mia. kr.

Det var otte pct. mere end året før, og de sidste tre år har væksten i fødevaresalget ligget på mellem 8 og 10 pct.

Ikea driver omkring 400 varehuse i 48 lande, og Ikea Foods-direktøren Michael La Cour ser fødevaredelen indtage en endnu vigtigere rolle i fremtiden. DEn positive vækst skal blandt andet sikres gennem bæredygtige og sunde fødevarer

"Vi indtager en fantastisk position i fødevareindustrien, en interessant branche som gennemgår en stor omvæltning, hvor kundernes krav til miljø-, klima- og sundhedsfremme får stadig større betydning," siger Michael La Cour til hjemmesiden.

Ikea klar med doggybags i kampen mod madspild

Færre drømmer om et job i fødevarebranchen

Ikea overvejer at lave restauranter

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier