Øko-risenes danske frontløber klar med knækkede risprodukter

Nordic Food Partners, som har specialiseret sig i importen af økologiske ris, har efterhånden alle større detailkæder i Norden i kundekredsen. Som led i nyt fremstød er der fokus på helt nye produkter.

Danskerne er glade for de mættende aftensmadsprodukter som kartofler, pasta og ikke mindst ris. Og som det er tilfældet i de to første kategorier, så vokser indtaget af økologiske ris også i takt med at såvel produktion som sortiment tillader det.

Nordic Food Partners, der har kontor i København og rismølle i Skive, er blandt de største i Europa, når det kommer til import af økologiske ris, og her har man i de senere år mærket varmen fra forandringens vinde.

"Vi begyndte med de økologiske ris for 10-11 år siden, hvor NFP (Nordic Food Partners, red.) var de første i Europa til at etablere og markedsføre et komplet sortiment af økologiske ris og gøre dette sortiment til mainstream på markedet," siger René Borgholt, adm. direktør i Nordic Food Partners og tilføjer:

"NFP er i dag, sammen med vore partnere i Thailand og Cambodia, de største i udbydere verden, når det kommer til økologiske jasminris."

Ved siden af salgsarbejdet i Danmark er han en stor del af året bosat i Bangkok, hvorfra han har tættere adgang til distrikterne nær den gyldne trekant i Laos, Burma og Thailand, hvor der dyrkes ris.

Udover afsætning til en lang række detailkæder i Norden under brandet Simply Rice har Nordic Food Partners også en række formaliserede samarbejder med partnere i detailsektoren. For som René Borgholt siger, er det i rismarkedet næsten normen, at der laves private label-aftaler med detailkoncernerne.

"Vi har også levet meget på den del, som handler om private label, fordi det er sådan, rismarkedet fungerer," siger han.

Men det skal der forhåbentlig laves lidt om på nu.

Nye produkter ved siden af private label

Nordic Food Partners har netop lanceret 24 nye økologiske produkter under brandet Simply Organics, som udover ris også indeholder produkter som rispapir og riskager.

"Det er en bredviftet palet af produkter, hvor vi også har fokus på nogle af de elementer, som man måske er så vant til at have fokus på, når det handler om ris. Blandt andet har vi ud af de knækkede kris, som traditionelt bliver anset for at være et biprodukt, udviklet nogle kvikris," siger René Borgholt og tilføjer:

"De kan appellere til de forbrugere, som gerne vil have ris, der er hurtigere at tilberede end traditionelle ris, og vi kan bruge dem til at nedbringe vores eget madspild i produktionen, og undgå at vi skal sende ellers gode fødevarer af sted til producenter, der producerer eksempelvis dyrefoder."

Direktøren har ikke nogen ambition om, at de nye produkter skal erstatte den indkomst, som kommer fra private label-arbejdet, og arbejdet andre steder i organisationen, men ser det nærmere som et tillæg til kategorien.

Adspurgt om ikke det kan blive svært at sælge egne produkter, og samtidig gør det til en lønsom forretning siger svarer han, at det handler om at kunne balancere.

"Det er en fin balance, men vi tror på, at vi kan røre noget i kategorien og tilføre ny værdi med nogle produkter, som kan noget andet end de eksisterende. Derudover har vi nu også fordelen ved at kunne trække på nogle af de investeringer, som vi har foretaget i de seneste år," siger René Borgholt.

Investeringer kaster af sig

Han ser i det hele taget Nordic Food Partners vokse og blive en bedre forretning i de kommende år, efter at man i 2015 investerede i den rismølle, som altså nu begynder at betale sig tilbage.

Af det netop offentliggjorte regnskab for 2016 fremgår det, at Nordic Food Partners er lykkes med, at hæve driftsresultatet med 6,3 mio. kr. til plus 4,4 mio. kr. og på bundlinjen blev resultatet hævet fra minus 1,2 mio. kr. til 3,1 mio. kr.

Bruttofortjenesten er i det seneste år gået markant frem fra 8 mio. kr. til 17,1 mio. kr. og resultatet før skat er gået frem fra minus 1,6 mio. kr. til 4 mio. kr.

"Efter tre års oprustning, justering og udvikling af både økologisk sortiment og produktionsfaciliteter i Danmark kan vi i seneste regnskabsår konstatere en væsentlig fremgang som resultat af en øget produktportefølje og en øget kundemasse i Europa," siger René Borgholt om den overordnede udvikling i selskabets 2016.

Dansk risleverandør lander stor økologisk aftale i Asien

Dansk rismølle vil have flere økologiske ris på hylderne 

Letz Sushi rykker drikkevarerne frem i kampen for vækst

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også