Johan Bülow siger farvel til jobbet som topchef

Lakridspioneren Johan Bülow stopper ifølge Berlingske som topchef i virksomheden. Den nye direktør er fundet.
Foto: Niels Hougaard/Ritzau
Foto: Niels Hougaard/Ritzau
AF JØRGEN RUDBECK OG RITZAU

Fremover er det ikke længere stifter og minoritetsejer i Lakrids by Johan Bülow, der skal være topchef i lakridsforetagendet, som oprindeligt startede på Bornholm.

Ifølge Berlingske er i det i stedet Frederik Nilsson, der tidligere har været ansat i Nestlé som direktør for Nespresso i Danmark, som bliver ny administrerende direktør for selskabet Lakrids by Johan Bülow.

Ifølge Berlinske fortsætter Johan Bülow i stillingen som kreativ direktør.

"Denne organisatoriske forandring giver mig endnu mere tid til det, som jeg elsker at lave. Det bunder dybest set i lysten til at lære verden at elske lakrids. En lyst som driver mig hver eneste dag," siger han i en pressemeddelelse.

Svensk ejer fra sidste år

Sidste sommer købte den svenske kapitalfond Valedo Partners, der siden 2013 har ejet den danske juicebarskæde Joe & the Juice, aktiemajoriteten i Lakrids by Johan Bülow.

Det skete ifølge Børsen efter, at den dengang 32-årige Johan Bülow og Valedo igennem omkring to år mødtes i al hemmelighed.

"Min motivation har aldrig været større, så det bliver ikke et problem. Med Valedo om bord får jeg både nogle stærke kompetencer og flere muskler rent økonomisk. Så nu skal vi op på næste niveau," sagde Johan Bülow til Børsen i juli 2016.

Johan Bülow startede sit selskab i Svaneke på Borholm, og på knap ti år har han flyttet selskabet til nu at have næsten 200 ansatte. Det samlede overskud har i de seneste seks år været på knap 66 mio. kr. Omsætningen er tidligere blevet beskrevet som værende et trecifret millionbeløb.

Gør klar til mere i udlandet

Torsdag blev regnskabet for lakridsselskabets 2016 offentliggjort, og det afslørede, at selskabet for første gang siden sin grundlæggelse i 2010 måtte se bruttofortjenesten falde - dog kun med små 100.000 kr. fra 65,5 mio. kr. i 2015 til 65,5 i 2016.

Overskuddet faldt også i 2015 - her var der tale om en tilbagegang på 3,5 mio. kr. fra 16,2 mio. kr. i 2015 til 13,7 mio. kr. i 2016.

Ledelsen skriver i regnskabet, at en række større omlægninger både internt i selskabet og på eksportmarkederne er årsagen til det lavere resultat. Kort fortalt er lakridsimperiet ved at gøre sig parat til en endnu større satsning på udlandet, og det koster lidt i 2016.

Det er i særlig grad distributionsomkostningerne, som er vokset i løbet af det forudgående år med et hop fra 23,9 mio. kr. til 31,2 mio. kr., fremgår det.

Landets lakridskonge må for første gang se bruttofortjenesten falde

Lakridskongen så ikke kopisterne komme

Afgående vindirektør sætter væksttrumf i sit sidste regnskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også