Fairtrade-salget stiger - bananer og kakao er et hit

Når danskerne handler ind, er det i stigende grad fairtrade-produkter, som ender i indkøbskurven. Især fairtrade-mærkede bananer bruger vi flere penge på.

Danskerne køber i stigende grad varer, der har klistret det lille, blå og grønne fairtrade-mærkat på sig. Sidste år steg salget af fairtradeprodukter i den danske detailhandel med 17 pct. til næsten 870 mio. kr. ifølge organisationen Fairtrade Danmark, skriver Berlingske Business.

"Bananer er absolut den Fairtrade-vare, vi sælger mest af. Derefter er det kakao, kaffe, rørsukker og te," siger CSR-chef Thomas Roland fra Coop til avisen.

Salget af fairtrademærkede bananer steg sidste år med omkring 20 pct. målt på volumen, mens salget af fairtrade-kakao sprang i vejret med 78 procent. Fairtrade-kaffe gik frem med seks procent.

Kan bananer blive de nye buræg i detailhandlen?

Ny samarbejdsmodel sætter fut på Fairtrade

Fairtrade ser store vækstmuligheder i Danmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også