En meget stor del af idegrundlaget bag Arlas nye innovationscenter i Aarhus handler om værdiforædling og at kunne levere flere kroner tilbage til de 12.000 andelshavere for hvert kilo mælk, som disse indleverer hvert år.
I dagens udgave af Børsen sætter koncerndirektør med ansvar for global marketing og innovation i Arla Hanne Søndergaard tal på, hvor høj målsætningen er. Fra i runde tal at udgøre 8 mia. kr. ud af den samlede omsætning på 75 mia. kr., skal de nye opfindelser og lancerede produkter i løbet af få år udgøre 12 mia. kr.
"At nå en andel på 15 pct. er absolut muligt, og det er også muligt på lidt længere sigt at nå højere. I hvert fald på en række produktkategorier. Vi lancerer på yoghurt allerede så meget nyt, at omkring 30 pct. af vores salg udgøres af nye produkter. Tempoet er højt i den kategori, fordi forbrugerne gerne vil prøve eksempelvis nye smagsvarianter," siger Hanne Søndergaard til avisen.
For et par uger siden indviede Arla innovationscenteret i Aarhus, som samlet har kostet mejerkoncernen 270 mio. kr. I den forbindelse fortalte dansk Arla-direktør Jakob B. Knudsen, at Arla også forud for centerets åbning har godt gang i innovationen.
"Vi er i Danmark gode på innovationen og på at bringe nye produkter i markedet – alene i 2016 lancerede Arla i Danmark 88 nye produkter. Kadencen er høj, men der skal hele tiden nytænkning til, hvis vi vil gøre os gældende overfor forbrugere og de trends, som eksisterer," sagde Jakob B. Knudsen til FødevareWatch.
Det skal ske på Arlas nye innovationscenter
Arla er fødevarebranchens mest værdifulde brand
Danmarks næststørste mejeri leverer rekordresultat