Dr. Oetker smører et ekstra lag på toppen i Danmark

Tyskejede Dr. Oetker, der er kendt for frysepizzaer og bageartikler, har for tredje gang i træk hævet indtjeningen i Danmark.
Foto: PR Foto
Foto: PR Foto

Dr. Oetker, som i Danmark primært er kendt for at sælge frosne pizzaer, vaniljesukker og dekoration til cup cakes, har netop lukket regnskabet for 2016.

For tredje år i træk viser det en vækst på bundlinjen, og de 7,4 mio. kr. fra 2015 er blevet til 9,3 mio. kr. i 2016. Også bruttofortjeneste har optur, og lander på 31,2 mio. kr. i 2016 mod 28,1 mio. kr. i 2015.

Med det forbedrede resultat i rygsækken har selskabet valgt at udbetale 12 mio. kr. i udbytte til de tyske ejere, og derfor er egenkapitalen på 41,2 mio. kr. i 2016 en anelse under 2015-niveauet.

"Jeg synes, det har været et godt år. Vi har investeret, men der er også kommet et øget salg og en større bundlinje ud af det. Når vi ser på, at markedet som helhed har udviklet sig fladt, synes jeg, det er rigtig flot med fremgang," siger Georg Parsbo, der er adm. direktør i Dr. Oetkers danske afdeling.

Han peger på, at salget af frysepizzaer og køledesserter som citronfromage og chokolademousse er de to kategorier, som har udviklet sig bedst i 2016.

Forventningerne til det igangværende år er direktøren dog ikke meget for at røbe.

"Vi får også en positiv bundlinje i 2017. Mere ønsker jeg ikke at sige om det," siger Georg Parsbo.

International på godt og ondt

Dr. Oetker Danmark er en del af den berømte tyske koncern, der har hjemme i Bielefeld mellem Hannover og Dortmund.

Netop samspillet mellem at være en del af en stor, international virksomhed og at være nærværende for de danske forbrugere er en løbende udfordring, forklarede Georg Parsbo over for FødevareWatch i marts.

Han mener, at det som international virksomhed kan være svært at omfavne forbrugertrends i lokale markeder, fordi de varierer meget fra land til land. Han bruger økologi som eksempel på sin pointe.

"Økologi er en stor ting i Danmark. Det er det slet ikke i Italien eller Spanien. Der er det den gode kvalitet, som er i fokus. I Danmark er økologi blevet vores nord på kompasset i forhold til god kvalitet, men det svært for os som en international virksomhed at tilbyde en bred vifte af eksempelvis økologiske produkter, når det i højere grad er bæredygtighed, der er stort i mange andre lande," sagde han.

En anden trend, som i øjeblikket er på dagsorden i Danmark er lokale fødevarer. Et område, som naturligvis ikke rammer bulls eye på Dr. Oetkers dartskive, og det er en udfordring.

"Lokale fødevarer udfordrer os markant allerede. Vi skal finde nogle svar på den nordiske trend, men vi har altså ikke så mange produkter med havtorn. Det får vi nok heller ikke. Der er nogle trends, hvor vi bare er ude af spillet. Det skal helst være en med stort skæg og tatovering inde på Nørrebro, der laver det. Der er vi bare miles away. Det kommer vi ikke til."

Han fremhævede til gengæld, at Dr. Oetker er dygtige på bæredygtighed og kan dokumentere jord til bord-linjen, hvilket ifølge direktøren er et stort plus.

Farvel til familien Oetker

Dr. Oetker blev grundlagt tilbage i 1891 af dr. August Oetker og har siden været på familiens hænder.

I december 2016 blev det annonceret, at det 125 års familiestyre ikke længere er en fra Oetker-klanen, der skal lede den kendte tyske virksomhed, der foruden fødevarer også er involveret i bl.a. hoteldrift, vinproduktion og ølbrygning.

I stedet for Richard Oetker, indtrådte økonomidirektøren Albert Christmann som virksomhedens øvertskommanderende.

Frysepizzaens doktor snupper en større del af kagen

Pizzaburgeren er Dr. Oetkers adgangsbillet til de unges hjem

Dr. Oetker skal ikke længere ledes af en Oetker

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også