Arla investerer 2,5 mia i produktionen

Lønsomheden i Arla skal have et boost, og derfor vil mejerikoncernen i år bruge historiske 2,5 mia. kr. på at optimere produktionsanlæg rundt omkring i verden.
Foto: KURT JOHANSEN/POLFOTO/ARKIV
Foto: KURT JOHANSEN/POLFOTO/ARKIV

Der skal flere kroner i kassen per kilo mælk, der bliver forædlet og solgt i Arla-regi. Det er stor del af den 2020-strategi, som koncernen og topchef Peder Tuborgh ruller frem efter for tiden, og nu er tiden så kommet til at tage et kig på produktionsapparatet i Arla.

Af en udsendt meddelelse fremgår det, at koncernen i 2017 forventer at investere 335 mio. euro, svarede til 2,492 mia. kr., i virksomhedens produktionsanlæg rundt omkring i verden.

Investeringen er næsten 50 pct. højere end sidste års 227 mio. euro, og det er en af de største investeringsplaner i selskabets historie.

En stor del af værdiforøgelsen i strategien Good Growth 2020 handler om at flytte produkter fra industrisalg til mærkevaresalg. De fleste investeringer er ifølge meddelelsen rettet mod opgraderinger, der vil øge lønsomheden på de produkter, der sælges på kernemarkeder som Tyskland, Storbritannien, Danmark, Sverige, Holland og Finland, samt mod produktionsanlæg, der leverer mejeriprodukter til Arlas vækstmarkeder uden for EU.

"Med disse investeringer fortsætter vi vores bestræbelser på at nå målene i vores Strategi 2020 om at flytte mere mælk fra industriprodukter til varemærke-produkter og forbedre lønsomheden for vores ejere," udtaler Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.

Flere penge i foodservice og flødeost

Et vigtigt led i såvel strategi som i dagens investeringsudmelding handler om det øgede fokus på foodservice.

Der er i planen for 2017 afsat cirka 18 mio. euro, svarende 133 mio. kr., til at udbygge og udvikle Arlas produktion til foodservice-kunder, hedder det i meddelelsen, hvor det også nævnes, at er der skal investeres 13 mio. euro, svarende til 97 mio. kr. i mejeriet i jyske Rødkærsbro, hvor Arla producerer mozzarella-oste.

Indenfor den del, der har med smøreoste at gøre, hvor Arla blandt andet har blikket rettet mod det amerikanske marked, hvor man vil udfordre Philadelphia-markedslederen, er der også afsat penge til nye satsninger.

Virksomheden vil ifølge meddelelsen udbygge sine markedspositioner i denne kategori i Nordeuropa, Mellemøsten og USA. Der afsættes 12 mio. euro, svarende til 89 mio. kr., til flødeostmejeriet i Holstebro, og man vil lancere nye emballagedesign, "der øger produkternes synlighed på supermarkedshylderne," som det hedder.

"Vi sætter nu vores salgsambitioner for smøreost og flødeost i vejret, både i Europa og på vores vækstmarkeder, hvor flere forbrugere ønsker produkter med naturlige ingredienser. Arla og Puck smøreostene og flødeostene imødekommer den stigende efterspørgsel fra forbrugere, der ønsker velsmagende produkter uden kunstige tilsætningsstoffer. Det er vigtigere end nogensinde før i denne kategori at have den helt rigtige emballage for at skille sig ud på hylderne, så derfor investerer vi senere i år i at ombygge vores produktions-, påfyldnings- og pakkelinjer på Holstebro Flødeost samt vores lagerkapacitet," siger Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør og ansvarlig for Arlas globale produktionskæde.

Første fase af projektet forventes afsluttet inden udgangen af 2017, mens fase to følger i 2018.

Stor investering i valle

I den knap så detailorienterede del af Arla-forretningen vil koncernen investere 30,6 mio. euro, svarende til 228 mio. kr. i protein-fabrikken i Videbæk, som fremstiller protein, laktose og andre værdiforædlede vallebaserede ingredienser til den globale fødevareindustri. Investeringen er den største enkeltinvestering i planen, som er blevet lagt frem tirsdag morgen.

Pengene skal bruges til en række projekter, der yderligere opgraderer og udvider produktionsfaciliteterne, blandet inden for fremstillingen af protein og laktose.

"En af ambitionerne i vores Strategi 2020 er at blive globalt førende inden for naturlige valleingredienser til fødevareproducenter i en lang række kategorier – fra bageriprodukter, drikkevarer, mejeriprodukter og is til medicinske ernæringsprodukter og spædbørns- og sportsernæring. Vores investeringer i Denmark Protein er afgørende for at nå dette mål, og det vil hjælpe os med at bygge videre på en allerede solid og lønsom del af Arlas forretning," udtaler Povl Krogsgaard.

Naturlige energieffektiviseringer

I den del, der ligger længst fra fødevarerne, vil Arla på tværs af alle produktionsanlæg investere 22 mio. euro, svarende til 164 mio. kr., på effektiviseringer af produktionen. Det sker som led i Arlas bestræbelser på at holde driftsomkostningerne nede, hedder det.

"Arla har i forvejen en af de mest effektive forsyningskæder i branchen, og hvert år finder vi nye måder at gøre vores produktionsanlæg endnu mere effektive på via en samlet europæisk mælkepulje, der sikrer en mere helhedsorienteret brug af vores mælk på tværs af Arla-koncernen. Vi har sat et ambitiøst mål om at reducere omkostningerne med 400 mio. euro inden udgangen af 2019. Det har vi gjort for at sikre den højest mulige værdi for vores landmænds mælk og skabe muligheder for deres vækst," lyder det fra Povl Krogsgaard.

De planlagte investeringer for 2017 omfatter også 150 projekter med en samlet værdi på cirka 5 mio. euro, som er rettet mod at forbedre Arlas energieffektivitet, hedder det afslutningsvist i meddelelsen fra Arla.

Arla Unika-direktør: "Jeg ved ikke rigtig, om vi har nogle konkurrenter i Danmark"

Arla-konkurrenter vil tjene på kinesernes ændrede morgenmadsvaner

Arla skyder 2,6 mia. kr. i tabsgivende britisk datterselskab

"Verdensbilledet ændrer sig hurtigere, end man kan nå ud og malke køerne"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også