FødevareWatch

Slikfirma hentede investering i kendt tv-program og skifter nu navn

B'Gum fra Kolding, der producerer de økologiske frugt-bites, fik tre nye medejere efter en tur i DR-programmet Løvens Hule.

Foto: Pressefoto

600.000 kr. ned i kassen.

Det var udbyttet for virksomheden B'Gum, der i modydelse måtte afgive 30 pct. af virksomheden til de tre investorer Tommy Ahlers, Ilse Jacobsen og Birgit Aaby.

Aftalen faldt på plads i DR-programmet Løvens Hule, hvor iværksættere pitcher deres koncept og søger kapital mod at afgive en ejerandel. Her lykkedes det altså for Per Guldbrandt, manden bag B’Gum, at overbevise panelet med sit økologiske raw frugtslik.

Af programmet fremgik det, at hver af de tre investorer spyttede 200.000 kr. i projektet mod en ejerandel på 10 pct. hver, men ifølge regnskabsportalen BIQ har Tommy Ahlers hævet sin ejerandel og har nu mellem 15-19,99 pct., mens modekvinden Anna Søndergaard også er kommet med i ejerkredsen.

Investeringen fra Løvens Hule skal, ifølge en pressemeddelelse fra selskabet, bruges som led i en vækststrategi. Selskabet har derfor valgt at ansatte Louise Feldt som adm. direktør og partner. Som led i internationaliseringen skifter B’Gum navn til Fruchies, og produktet rebrandes i løbet af de næste måneder.

Ifølge DR, der står bag programmet, har mødet med de tre professionelle investorer været en udfordring for iværksætteren.

"Jeg er gået ind i det her som relativ ny iværksætter, så jeg er kommet i kløerne på tre professionelle investorer, som har en helt anden tilgang til kontrakter. Hele den proces har været svær at håndtere som lille iværksætter helt alene," siger Per Guldbrandt til DR.

B'Gum har netop afsendt sin første palle med frugt-bites til Sv. Michelsen Chokolades otte butikker i København. Nu håber selskabet at komme ud over rampen til flere butikker i både ind- og udland.

Tidligere 3-Stjernet direktør lever livet som iværksætter

Serieiværksætter og tv-kok lancerer vin-satsning

Madspilds-app får skub til 350.000 kroner

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier