Trods mindre mælk: Tuborgh ser bedringer i mælkemarked

Lave mælkepriser har fået Arla-landmænd til indlevere mindre mælk end ventet, og samlet forventer koncernen, at mælkeindvejningen i år falder 1,2 pct. i forhold til 2015. Adm. direktør Peder Tuborgh tror stadig på bedringer i markedet.

Arlas adm. direktør Peder Tuborgh (tv.) og bestyrelsesformand Åke Hantoft. | Foto: Jens Dresling/Polfoto
Arlas adm. direktør Peder Tuborgh (tv.) og bestyrelsesformand Åke Hantoft. | Foto: Jens Dresling/Polfoto

Siden maj er Arlas mælkeindvejning gået tilbage.

Og en forventning om sidste års kvotestop ville øge mælkeindvejningen med 3,8 pct. i år, er nu afløst af en prognose der for 2016 forudsiger, at mælkeindvejningen i stedet vil falde med 1,2 pct. i forhold til sidste år.

Adm. direktør Peder Tuborgh siger, at man i Arla trods lave priser og stort mælkeudbud ser positivt på den kommende fremtid. Blandt andet hæfter han sig ved, at der på spotmarkedet for mælk sker forandringer for øjeblikket.

"Markedet har ændret sig. Vi har lært af de gange, vi har været i denne situation før, at spotmarkedet er en stærk indikator for, om markedet er på vej ned eller op. Tidligere på året var spotpriserne i Europa var cirka  10–15 eurocent. I dag handles spotmælk til 40 eurocent, og det har forårsaget spændinger blandt vores  ejere. Men vi ser stigende spotpriser som et sundt, positivt signal; markedet vender ikke uden at spotmarkedet viser momentum. Hvis spotpriserne bevæger sig i den modsatte retning, giver det os en indikation af, at markedet er udjævnet," udtalte Peder Tuborgh.

Arla går i offensivt angreb på restauranter og sygehuse

Mælkebønder får 32 mio. kr. for at lave ingenting

Fonterra tæmmer rørte vande og leverer massiv vækst

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også