Se verdens største drikke- og fødevarebrands

Konsulentvirksomheden Interbrand er kommet med listen over verdens 100 bedste globale brands i 2016. Som altid er der en række fødevarer- og drikkevarerselskaber med på listen. Starbucks stiger med flere procent, mens Mcdonalds ryger ud af top 10.
Foto: AP/ritzau/Tatan Syuflana
Foto: AP/ritzau/Tatan Syuflana

Den årlige liste over, hvilke 100 globale brands, der er der de absolut bedste og mest eksponerede, er kommet.

Afsenderen bag listen er den velrenommerede konsulentvirksomhed Interbrand, og analysen bag listen er baseret på deres tal og informationer.

Kun ét selskab i top 10

Toppen af listen er domineret af IT-kæmper, men dog med en gæst fra drikkevarekategorien. Selvom Coca-Colas brandværdi målt i procent igen i år er gået tilbage, denne gang med 7 pct., så holder drikkevarergiganten fast i sin 3. plads. På 1. pladsen finder man Apple, på 2. pladsen lander Google og 4. pladsen går til Microsoft. I 2015 fald Coca Colas branværdi med 4 pct. sammenholdt med 2014.

Mcdonalds kom lige akkurat med i top 10 i 2015 med en 9. plads. Et fald på 1 pct. betyder dog, at fastfood-kæden er røget ned på en 12. plads i 2016 og dermed røget ud af top 10.

Så mange fra branchen er i top 100

Der er 17 føde- og drikkevarerselskaber i top 100 over Best Global Brands i 2016. Heraf er 12 af dem rene drikkevarerselskaber.

Tallene viser, at Starbucks er suset frem med 20 pct. i siden 2015 opgørelsen, og er rykket tre pladser op til en 64. plads. Det gør selskabet til det femte mest voksende brand i 2016 sammenholdt med alle selskaberne på listen. Sammenholdt med branchen er Budweiser det selskab, som er gået næstmest frem sammenholdt med branchen, mens Danone er det selskab, som er gået tredjemest frem.

Til trods for en 3. plads er Coca-Cola sammen med Kellogg's det selskab fra føde- og drikkevarerbranchen, som er faldet mest. Begge selskaber er gået syv pct. tilbage. Johnnie Walker er gået 5 pct., mens Smirnoff og Sprite er gået 4 pct. tilbage.

Heineken, der gjorde sig bemærket på listen i 2014 ved at have øget sin brandværdi med 14 pct., stiger igen i år, men denne gang med i en lidt mere beskeden størrelsesorden med 6 pct.

Find hele listen og opgørelsen over de 100 største globale brands HER.

Her er verdens største fødevarebrands

Her er verdens største fødevare- og drikkevareselskaber

De studerende giver fødevarebranchen bundkarakter

Top 20: Her vil de danske studerende helst arbejde

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også