Ny undersøgelse: Arla, Rema 1000 og McDonalds passer bedre på regnskoven

Ifølge Verdensnaturfonden tager flere virksomheder ansvar for, at palmeolien i deres produkter ikke er med til at rydde uvurderlig regnskov i Indonesien og Malaysia.
Høst af palmefrugter i Malaysia | Foto: Louis Pang/AP/POLFOTO/arkiv
Høst af palmefrugter i Malaysia | Foto: Louis Pang/AP/POLFOTO/arkiv

Det er måske ikke kendt for den almene forbruger, men palmeolie indgår i en lang række dagligvarer som kage, chokolade og is.

Indonesien og Malaysia producerer over 86 pct. af al verdens palmeolie, og man forventer, at efterspørgslen på palmeolie vil fordobles i 2020. For at skabe plads til de kæmpemæssige palmeolieplantager, bliver der flere steder ryddet uerstattelig regnskov, der er hjemsted for truede arter som orangutang, Sumatra-næsehorn og skovelefant. Derudover er rydning af regnskoven en af de største årsager til global opvarmning.

En ny global undersøgelse foretaget af Verdensnaturfonden viser dog, at flere store virksomheder er begyndt at tage ansvar for, at palmeolien i deres produkter ikke er med til at rydde uvurderlig regnskov.

Det skriver Verdensnaturfonden på sin hjemmeside.

Ifølge Verdensnaturfonden har store internationale virksomheder som Pepsi, Kellogg's og McDonalds nu omlagt deres produktion sådan, at de kun bruger certificeret palmeolie. Samlet set er det lykkedes at gøre 17 procent af verdens samlede palmeolieproduktion bæredygtig. Også danske Arla og Rema 1000's danske afdeling ligger helt i top.

"Det er stærkt og helt nødvendigt, at mange af de store internationale spillere nu melder sig på banen og begynder at tage ansvar for, hvordan palmeolien i deres varer er produceret. De seneste år har været præget af fodslæb og nøl. Så vi er meget tilfredse med, at virksomhederne nu har fået øjnene op for, at palmeolie, der ikke er produceret ansvarligt, har katastrofale konsekvenser for natur og dyreliv," siger Hlif Linnetved, der er ansvarlig for palmeolie i Verdensnaturfonden, i en pressemeddelelse.

Coop og Dansk Supermarked i bund

I alt er 137 virksomheder blevet kigget efter i sømmene for deres brug af bæredygtig palmeolie, og ifølge undersøgelsen har 76 af virksomheder gjort væsentlige fremskridt.

Hverken Coop Danmark eller Dansk Supermarked er medlemmer af Verdensnaturfondens sammenslutning 'Roundtable of Sustainable Palm Oil' (RSPO), og de optræder begge i bunden af Verdensnaturfondens undersøgelse. Det er der dog en forklaring på, siger Karin Frøidt, kvalitetschef hos Coop Danmark, til Politiken.

"Da vi ikke er medlem af RSPO, kunne vi ikke få adgang til at udfylde alle de oplysninger, som vi rent faktisk har om den palmeolie, som er i vores produkter. Derfor valgte vi ikke at svare på undersøgelsen, da vi ville blive fejlvurderet, selvom vi har gjort en hel masse på området," siger hun.

Ifølge Politiken fremgår det af Coop Danmark's hjemmeside, at 96,3 procent af den palmeolie, som indgik i deres egne fødevarer i 2015, var certificerede. De resterende 3,7 procent har Coop købt Green Palm-certifikater for. Hos Dansk Supermarked er 95,7 procent af palmeolien certificeret, og virksomheden har en målsætning om at være oppe på 100 procent i 2018.

WWF’s nye palmeolie-undersøgelse er den fjerde i rækken. Siden den første undersøgelse i 2009 har 75 af de 94 virksomheder, der dengang blev undersøgt, vist forbedringer. 11 har ikke rykket sig og otte er ligefrem gået tilbage.

Nyt projekt skal hjælpe fødevareproducenter til mere 'ren' import

Norge slår et slag for bæredygtig palmeolie

Dansk palmeoliekoncern tjener færre penge

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også