Kelsen-ejers kageambitioner vil skabe nye danske jobs

En større vækstplan i kageproducenten Kelsens amerikanske ejer, Campbell Soup, åbner for ny dansk produktion og dermed nye danske jobs.
Foto: Claus Bonnerup/Ritzau
Foto: Claus Bonnerup/Ritzau

Den store amerikanske børsnoterede fødevarekoncern Campbell Soup, der siden 2013 har ejet den danske kageproducent Kelsen, har ambitioner om at øge kageproduktionen på dansk grund.

Det skriver Børsen.

Topchefen for Campbell’s Biscuits and snacks-division, Luca Mignini, siger til avisen, at overtagelsen af Kelsen, der i dag har en omsætning på omkring 900 mio. kr. har været vigtig i, og på sigt ved han ikke om der bliver tale om 50, 100 eller 1000 nye danske arbejdspladser, men der kommer flere.

"På den måde var Kelsen en vigtig akkvisition for os. Vi satser på at rykke produktion af brødprodukter under vores brand Pepperidge Farm til Nr. Snede, og vi regner med at øge afsætningen af Kelsens Butter Cookies i bl. a. Kina og det sydlige Afrika. Der er stort potentiale, men jeg kan ikke oplyse noget om vores forventede volumenvækst," siger Luca Mignini til avisen.

Trebenet strategi med dansk fokus

I sidste måned fremlagde den store amerikanske koncern, der årligt omsætter for omkring 50 mia. kr., en global strategiopdatering.

En del af strategien for at fange fremtidig vækst er nemlig en større udbredelse af produkterne fra selskabets Global Biscuits and Snacks-division og et fokus på tre af koncernens vigtigste brands i denne kategori på deres respektive hjemmemarkeder.

Der er tale om produkterne Goldfish og Tim Tam i henholdsvis USA og Australien samt Kelsen Groups ikoniske Kjeldsen-cookies, der blev introduceret helt tilbage i 1933. Her betegnes Kina, som de danske småkagers hjemmemarked.

Den amerikanske koncern vil fremover øge sin markedsføring af Kjeldsen-brandet i de vigtige kinesiske markeder i provinsen Guangdong og storbyen Shanghai. Samtidig vil man øge produktionen af det danskproducerede produkt i andre vigtige regioner i det østlige Kina og tilføje nye distributører i den sydlige del af landet, hed det i strategien.

Endelig vil man øge sit fokus på e-handel i Kina for blandt andet at kunne udbrede Kjeldsen-brandet yderligere og samtidig introducere både småkagerne Tim Tam og kiksene Goldfish i det store asiatiske land.

"Real food"

Udover de tiltag går Campbells strategi også ud på at fokusere mere på sunde fødevarer og naturlige ingredienser.

Det betyder blandt andet, at man vil lancere endnu flere produkter inden for kategorien sundhed og velvære i USA, herunder et produkt kaldet Bolthouse Farms, som er et mælke-alternativ lavet på 100 pct. ærteprotein. Det produkt skal efter planen lanceres i USA i midten af 2017

Herudover har selskabet i den seneste tid annonceret en række tiltag, såsom at fjerne kunstige smags- og farvestoffer fra sine produkter i Nordamerika inden udgangen af 2018 og at gå over til kun at bruge antibiotikafri kylling i sine produkter - et skifte som skal ske ”i løbet af de kommende få år”.

Det er alt sammen en del af et skifte over mod, hvad selskabet kalder real food - altså rigtig mad - og man har i den forbindelse lanceret et tiltag kaldet Campbell’s Real Food Index, hvor forbrugerne selv kan holde sig opdateret på, hvordan det går med implementeringen af selskabets planer på området.

"I løbet af de seneste fem år har vi taget en række modige skridt for at repositionere selskabet til ikke bare rentabel, mens også bæredygtig vækst. Vores fremskridt har været metodiske. Vi har forbedret vores selskab og ændret vores kernefokus," udtalte adm. direktør Denise Morrison i en pressemeddelelse.

"Vi har defineret vores real food-filosofi og fremlagt en plan for at udvikle vores portefølje med tiden. Det her bliver ikke en rejse, der er hverken ligetil eller let, men vi er fuldt ud dedikerede til den," supplerede Mark Alexander, der står i spidsen for koncernens afdeling Americas Simple Meals and Beverages.

Sænker forventninger

Og det er tilsyneladende heller ikke en rejse, der lige umiddelbart kommer til at kunne ses på Campbells salgstal. I hvert fald skrev selskabet i strategiopdateringen fra juli, at man sænker sine forventninger til nettosalget i indeværende regnskabsår.

Tidligere forventede man, at nettosalget for 2016 ville ligge på linje med niveauet fra 2015 eller maksimalt 1 pct. lavere, men nu ændrer man det til en forventet nedgang på 1-2 pct. Campbell Soup Company kommer med årsregnskab for sit skæve regnskabsår 2016 1. september, hvor man samtidig vil afsløre sine forventninger til 2017.

Amerikansk dåsegigant vil udbrede danske småkager i Kina

Dansk indtog på Nordamerikas største fødevaremesse

Kelsen-division redder Campbells halvår

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også