Forsker: Om få år vil alle fødevarebrands bruge Big Data

Der er enorme perspektiver i Big Data for fødevarebranchen. For eksempel kan man på de sociale medier monitorere millioner af menneskers følelser om brands og produkter i realtid.
Anvendelse af data omkring forbrugerne vil blive mere og mere vitalt for fødevaresektoren.
Anvendelse af data omkring forbrugerne vil blive mere og mere vitalt for fødevaresektoren.
Af Food Culture

Mængderne af data vokser eksponentielt hos landets virksomheder. De kommer fra sociale medier, callcentre, kasseterminaler, hjemmesider, smartphones, indkøbskurve og alt muligt andet.

Den overvældende mængde har ført til begrebet Big Data. Samtidig er en ny software-generation under udvikling: Software, som kan samkøre, skabe orden og finde mønstre i dataene – i realtid.

Det skaber muligheder, som ikke fandtes for få år siden. For at forske i mulighederne har Copenhagen Business School (CBS) netop lanceret det nye forskningscenter Center for Business Data Analytics. Det skriver Foodculture.dk

Overvåger kunders følelser i realtid

"Perspektiverne i det her er meget store. Om få år vil man kunne tage temperaturen på sine kunder og sit brand hver dag - eller hver time. Du opnår simpelthen en kompetitiv fordel," siger Niels Buus Lassen, der er ph.d. fellow i såkaldt predictive modelling på CBS’ nye Center for Business Data Analytics.

Predictive modelling handler om at bygge modeller, der kan forudsige ting ved hjælp af Big Data.

"Hvis Coca Colas kunder er 10 procent gladere end Pepsis kunder, så vil det være vigtigt for Coca Cola at vide, hvorfor det sker, og at måle løbende på forskellene i følelser i forhold til deres konkurrenter. Det bliver et rigtigt vigtigt styringsværktøj. Og vi er lige ved at kunne dette," siger Niels Buus Lassen.

Især oplagt for store brands

Hidtil har den slags analyser typisk taget form som eksempelvis spørgeskema-undersøgeler og interview. Men det er mere effektivt at sætte en computer til at pløje sig igennem millioner af bramfri tilkendegivelser på de sociale medier, mener Niels Buus Lassen.

"Det er rigtig dyrt, hvis du skal ud og interviewe mellem 1.000 og 10.000 mennesker. Og de data, der ender på dit bord, vil være 2-4 uger gamle," siger han til Foodculture.dk.

Samtidig forklarer Niels Buus Lassen dog, at de analyser, han arbejder med, stadig er på udviklingsstadiet.

"Men vi har på fornemmelsen, at de store, meget værdifulde, globale fødevarebrands, er i gang med det. Og de store, visionære fødevarebrands i Danmark burde gå i gang med det her nu. Om få år vil alle fødevarebrands bruge de her værktøjer. Og dem, der er first movers, vil få en konkurrencefordel," lyder det fra Niels Buus Lassen.

Det er dog mest oplagt at foretage analyserne på store brands som Kvickly eller Carlsberg. Systemerne skal nemlig helst have mulighed for at tygge på flere millioner kommentarer, likes eller andet, før en analyse bliver retvisende, forklarer Niels Buus Lassen.

"Mange af de basale varer, som vi ikke har nogen holdning til, kan vi ikke modellere – for eksempel en ’no name’-toiletrulle nede i et supermarked, en dåse med tomater eller en ’no name’-shampoo," siger Niels Buus Lassen.

Krævende at forstå fremtidens forbrugere

Men hvorfor skulle det nu være nødvendigt at holde øje med kundernes følelser i realtid?

Jo, kundernes loyalitet over for produkter og brands er i frit fald – særligt blandt de yngre generationer – forklarer co-director på CBS’s nye data-forskningscenter, Per Østergaard Jacobsen, der forsker i markedsføring.

"Der er mange kæder, der arbejder med ’personas’ (en persona er en groft skitseret karakteristik af målgruppen, red.). Men det er en fuldstændig forældet måde at arbejde med forbrugere på. Vi har i dag det fænomen, der hedder et ’multiindivid’: Om morgenen har du én adfærd, på kontoret har du en anden adfærd, og med vennerne om aftenen har du en tredje adfærd," siger Per Østergaard Jacobsen til Foodculture.dk og fortsætter:

"Så man bliver nødt til at monitorere og måle, hvor kunderne er henne, og hvilken følelse de er i. Og det er en tanke, som hele marketings-industrien kommer til at agere på. Vi bringer det op i et flerdimensionelt lag. Vi kigger eksempelvis også på flere faktorer så som vejr, bevægelsesmønstre, adfærd og emotions på de sociale medier," siger Per Østergaard Jacobsen.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzau Bureau på vegne af Food Culture)

Meyers 'indianer i kano' høster stor ros i USA

Lufthavnsbutik sender Peter Beier på eksporteventyr

Jysk familie tjener millioner på kaffen, alle kan li'

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også