I sidste uge fastslog de svenske domstole, at Mars' velkendte M&M'er krænker Marabou-produktet M Peanut Brand, som er ejet af Mondeléz. M'erne på M&M's-poserne ligner til forveksling det M, der er på de chokoladeovertrukne Marabou-peanuts.
Det skriver Confectionery News.
Når juni er ovre, kan Mars derfor modtage en bøde på to mio. svenske kroner, hver gang der sælges et produkt med navnet M&M's i Sverige.
"I lyset af rettens afgørelse vil vi overveje vores næste skridt for vores elskede brand i Sverige. Vi vil selvfølgelig følge de lokale love i denne sag," udtalte en talsperson fra Mars til Confectionery News.
Følg fødevareindustrien tæt – læs FødevareWatchs nyhedsbrev to gange dagligt – tilmeld dig her!
Celin Huseby er nordisk kommunikationschef for Mondeléz. Hun fortæller til nyhedsmediet, at virksomheden er tilfreds med beslutningen.
"Mondeléz er tilfreds med rettens afgørelse, da vores varemærker er ekstremt værdifulde for os og især i dette tilfælde, da den fremhæver vigtigheden af at beskytte og regulere varemærker, samt demonstrere de stærke beskyttelsesmekanismer som varemærker bør operere under," siger Celin Huseby.
Efter sidste uges afgørelse har Mondeléz eksklusiv ret til at bruge varemærket M til deres chokoladeprodukter i Sverige.
Mars har indtil d. 30. juni til at anke sagen til Sveriges højesteret. Hvis det amerikanske firma vælger at gøre det, vil bødestraffene ikke træde i kraft.
Mars-mand skal være HR-chef i Maersk
Mondelez indgår nyt online-samarbejde med Alibaba
Finske Fazer tilbagekøber tre småkage-brands