Smørkrig: Arla fik Lurpak for billigt, mener forening

Da Arla købte Lurpak-mærket for 150 mio. kr. tilbage i 2012, manglede der over 1,5 mia. kr. i det regnestykke, mener Margarineforeningen. Foreningen har nu valgt at klage til EU-Kommissionen over, hvad de mener, var en alt for lav pris.
Foto: Martin Lehmann/POLFOTO/arkiv
Foto: Martin Lehmann/POLFOTO/arkiv

Det var noget af et røverkøb, som Arla foretog sig tilbage i 2012, da man købte Lurpak-mærket for 150 mio. kr. Det mener man i hvert fald hos Margarineforeningen, der nu har klaget til EU-Kommissionen for at få omgjort handlen. Det skriver TV2 Business.

”Prisen er helt uforståelig for os, når alle ved, at Lurpak er et at de stærkeste brands – ikke bare i Danmark, men i hele verden – og når et uafhængigt analyseinstitut har vurderet brandet til et være 1,8 milliarder kroner værd,” siger Frederik Madsen, sekretariatschef i Margarineforeningen til TV 2 Business.

Han mener, at både politikerne på Christiansborg og Arla har svigtet og kalder det en sag om ulovlig statsstøtte.

Frederik Madsen påpeger overfor TV2 Business, at sagen ikke er for egen vindings skyld, men derimod for at få Arla til at betale staten den reelle værdi af Lurpak-brandet.

Hos Arla anser man sagen for afsluttet og ønsker derfor ikke at udtale sig.

 Briternes lyst til Lurpak fedter af på Arlas indtjening

 Arla banker markedsføringen helt i vejret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter