Det var noget af et røverkøb, som Arla foretog sig tilbage i 2012, da man købte Lurpak-mærket for 150 mio. kr. Det mener man i hvert fald hos Margarineforeningen, der nu har klaget til EU-Kommissionen for at få omgjort handlen. Det skriver TV2 Business.
”Prisen er helt uforståelig for os, når alle ved, at Lurpak er et at de stærkeste brands – ikke bare i Danmark, men i hele verden – og når et uafhængigt analyseinstitut har vurderet brandet til et være 1,8 milliarder kroner værd,” siger Frederik Madsen, sekretariatschef i Margarineforeningen til TV 2 Business.
Han mener, at både politikerne på Christiansborg og Arla har svigtet og kalder det en sag om ulovlig statsstøtte.
Frederik Madsen påpeger overfor TV2 Business, at sagen ikke er for egen vindings skyld, men derimod for at få Arla til at betale staten den reelle værdi af Lurpak-brandet.
Hos Arla anser man sagen for afsluttet og ønsker derfor ikke at udtale sig.
Briternes lyst til Lurpak fedter af på Arlas indtjening
Arla banker markedsføringen helt i vejret