Flere kinesiske forbrugere har taget yoghurten til sig, og det kan det danske fødevareingrediensselskab Chr. Hansen mærke på toplinjen.
Chr. Hansen venter tilmed, at to kinesiske kunder sniger sig med på top-fem-listen over selskabets største kunder, inden året er omme, fortæller selskabets topchef Cees de Jong. Som det er nu, er de to kinesiske kunder blandt de ti største.
"For ti år siden var der stor set ikke yoghurt i Kina, og der var stort set ikke noget yoghurtmarked. Nu er det verdens største yoghurtmarked målt på volumen, siger Chr. Hansens topchef Cees de Jong."
"I vores strategi har vi fokus på "emerging markets" (vækstmarkederne, red.), og Kina har været en kæmpe succes for os i de seneste to et halvt år," fortsætter han på et pressemøde.
Udviklingen hænger sammen med, at kineserne har fået bedre købekraft og ser sundhedsfordele i mælkeprodukter, fortæller Cees de Jong. Målt på yoghurtforbrug per indbygger er Kina dog stadig et lille marked, og derfor er der også vækstpotentiale på markedet.
Kina er samtidig med fremme i forhold til konvertering til naturlige farvestoffer, og generelt oplever Chr. Hansen, at kinesere er meget optaget af, at fødevarer skal være naturlige på grund af flere store fødevareskandaler i landet.
Chr. Hansen afslører ikke landespecifikke tal, men regionen Asien og Stillehavet, Apac, havde i andet kvartal af det skæve regnskabsår 2015/16 en omsætningsvækst på 20 pct. organisk og er dermed den region, hvor Chr. Hansens noterede den største vækst. Væksten var drevet af Kina, fortæller selskabet.
Udgangspunktet er dog lavere, og i andet kvartal var omsætningen på 33,6 mio. euro. Til sammenligning havde den største region, Europa, Mellemøsten og Afrika, en omsætning på 103,9 mio. euro, hvilket organisk var 12 pct. højere end samme periode året før.
"Vi har haft en fænomenal udvikling i Kina, men vi begyndte også fra et ganske lille udgangspunkt, men Kina trækker virkelig udviklingen i regionen, og vi forventer stadig en signifikant vækst i Kina," lyder det fra den administrerende direktør.
Som baggrund for den hastige vækst peger Cees de Jong også på en strategi om at gå direkte til kunderne med selskabets eget lokale team i stedet for at benytte distributører.
Chr. Hansen sidder i øjeblikket på over halvdelen af markedet for yoghurtkulturer i Kina, og den andel forventer Cees de Jong bliver rimelig stabil.
"Jeg vil være glad for at vokse med markedet, og vi har ingen ambition om at få et monopol," fastslår han.
Danske ingredienser dominerer globalt, men kan det fortsætte?
Chr. Hansens konkurrent skuffer på salg
Novozymes: Vi kom bedre ud end ventet
Sydbank: Danones sats på brands er godt nyt for Chr. Hansen