McDonald's tjener mere på at lade andre sælge burgerne

McDonald's i Danmark har tjent flere penge, efter man solgte flere restauranter fra til franchisetagere.
McDonald's Danmark driver kun fire restauranter selv. Resten er franchise. | Foto: Nam Y. Huh/AP
McDonald's Danmark driver kun fire restauranter selv. Resten er franchise. | Foto: Nam Y. Huh/AP
Af Ritzau

Der er øjensynligt flere penge i at lade andre drive restauranterne, når man er McDonald's Danmark. Det viser regnskabet for 2015, der er blevet offentliggjort.

McDonald's har i året eksekveret på en strategi, hvor man har overdraget selvejede restauranter til franchisetagere, der så kan sende penge i kassen via huslejer, maskinleje og andre betalinger til moderselskabet.

Ved slutningen af 2015 var der 89 McDonald's-restauranter i Danmark. Blot fire af dem var ejet af McDonald's, et fald fra 16 året før.

Mens den udvikling sendte McDonald's Danmarks omsætning ned med 17 procent til 421,7 millioner kroner steg nettoresultatet med små to millioner kroner til 87,5 millioner kroner. Selskabets skattebetaling var stabil på 26,2 millioner kroner.

"Udviklingen kan hovedsageligt forklares med den strategiske beslutning om at sælge 12 restauranter til franchisetagere," skriver McDonald's.

McDonald's i Japan lokker med pommes frites af det pureste guld

Her spår de om fremtiden

Malt forgylder 150 år gammelt familiebryggeri med millioner 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter