Den finske kødspecialist Atria har fundet afløseren for tidligere direktør Anders Laursen. Den nye direktør skal lede arbejdet i spegepølsevirksomhederne 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter.
Fremover et det Peter Frank Andersen, der skal være adm. direktør for Atria Danmark A/S, og dermed skal han have ansvaret for 3-Stjernet og Aalbæk specialiteter, og de i alt 160 medarbejdere som Atria Danmark har i Horsens.
Han tiltræder stillingen efter, at den nu tidligere direktør Anders Laursen har fået titel af at være direktør og partner i selskabet Rokkedahl Kylling, der producerer kyllinger under brandet Himmerland Kylling.
De seneste ni år har den nye 3-Stjernet-direktør arbejdet hos Kims A/S, der i dag hedder Orkla Confectionery & Snacks Danmark. De første 5 år som marketingdirektør og de seneste fire år som salgsdirektør. Før tiden hos Kims besad Peter Frank Andersen forskellige stillinger i LEGO-koncernen og hos Merrild Kaffe, skriver Atria Danmark i en meddelelse.
Peter Frank Andersen (foto) tiltræder stillingen i juli, og han kommer ifølge koncernen også til at indgå i Atria Scandinavia’s ledergruppe.
"Jeg glæder mig meget til at skulle stå i spidsen for den fortsatte positive udvikling for 3-stjernet, et af Danmarks bedst kendte varemærker inden for fødevarer, og samtidig sikre integrationen af Aalbæk specialiteter, med alle de muligheder, der ligger i videreudviklingen af kvalitetsprodukter til de danske forbrugere og kunder," udtaler Peter Frank Andersen med henvisning til det danske opkøb, som Atria gennemførte sidste år i maj.
"I Atria lancerede vi i slutningen af forrige år en ny strategi, der fokuserer på kategorilederskab og tilvækst. Med sin meget interessante baggrund, er Peter oplagt til at tage dette videre i vores danske virksomhed. Peter har vist tydelige resultater i sine tidligere positioner, og jeg er overbevist om, at han er den rette person til at lede og udvikle Atria Danmark på en succesfuld måde," udtaler Tomas Back, Executive Vice President i Atria Scandinavia, i meddelelsen.
3-Stjernet har været ejet af den finske fødevarekoncern Atria siden 2007, og der bliver masser af arbejde til den nye direktør. Selv om pålægsproducenten, der har hjemme i Horsens, kan glæde sig over gode resultater, er den så småt i færd med at omstille sig til den stigende efterspørgsel på sunde og økologiske produkter.
Trods sin status som madpakkeklassiker viste en undersøgelse desuden sidste år, at danskerne har en overvejende negativ holdning til 3-Stjernet som brand. Derfor skal den nye direktør også arbejde med at forbedre producentens image og udvikle nye produkter, hed det i jobopslaget, som FødevareWatch beskrev i februar.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.