Så stor var den økologiske vækst i 2015

Salget af økologiske fødevarer fortsætter med at stige, og friske tal viser, at der sidste år samlet blev solgt økologi for 6,9 mia. kr. I Coop udgjorde de økologiske dagligvarer sidste år 9,2 pct. af omsætningen.
Foto: Morten Flarup
Foto: Morten Flarup

Der er fortsat godt gang under i vækstkedlerne i den økologiske del af fødevarebranchen. Nye tal fra Økologisk Landsforening viser ifølge Berlingske, at der sidste år blev solgt økologi for 6,9 mia. kr. – 11,6 pct. mere end året før.

Ikke alene sælges der flere økologiske varer, de udgør også en stadig større andel af det samlede dagligvaresalg, og fra at have en markedsandel på 3,5 i 2005 sad økologien sidste år på 8,5 pct. af markedet, skriver avisen. Coop sidder alene på næsten 50 pct. af det økologiske dagligvaresalg, og i detailkoncernen udgjorde salget sidste år 9,2 pct. af den samlede omsætning. I forhold til 2014 steg salget i koncernen med 12 pct.

"Det er ofte i forbindelse med, at forbrugerne får børn, at de for alvor bliver bevidste om, hvilke fødevarer de vælger. Folk begynder på det tidspunkt at vælge sundere produkter og træffer på det tidspunkt et valg om, at det skal være økologiske fødevarer. Mange vælger formodentlig også økologi, fordi de er drevet af angst for pesticider og tilsætningsstoffer i varerne," siger Thomas Roland, der er ansvarlighedschef i Coop, til Berlingske.

Sådan vil Coop ruske op i danskernes madvaner i 2016

Øko-salget buldrer i Carlsberg

Svenskerne haler ind på danske øko-dukse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter