Der er ikke længere den fart på et af Arlas strategiske fokusområder, som man tidligere havde regnet med, skriver Børsen.
I en femårig periode fra 2012 til 2017 var det planen, at Arla Foods Ingredients skulle fordoble omsætningen til mere end 6 mia. kr. inklusiv arbejdet i en række associerede selskaber, men senere i dag forventes det, at Arlas repræsentantskab udsender et regnskab med en omsætning på kun 3,6 mia. kr. for 2015. Dermed er der langt til at opfylde målsætningen om to år.
"Det går egentlig meget godt. Hvis vi ser på de mængder, vi sælger, så kommer vi meget tæt på det strategiske mål om plus 100 pct. fra 2012 til 2017. Det er da også på volumen, vi måles. Finansielt rammes vi selvfølgelig af prisfaldene. Faktisk ville vores omsætning i 2015 være vokset med 25 pct., hvis ikke der havde været så kraftige prisfald," siger adm. direktør Henrik Andersen, Arla Foods Ingredients til avisen.
Det er ifølge direktøren prisfald på omkring 50 pct. på nogle af standardvarerne i selskabets proteinforretning, der har betydet opbremsning i væksten.
Vallemarkedet er i vild vækst
Arla har fundet et hul i den russiske mur
Arla Foods Ingredients satser på kvinderne