For et par måneder handlede det rigtig meget om, hvordan de danske detailkoncerner på hver deres måde ville eller ikke ville hjælpe de danske mælkeproducenter økonomisk i den svære situation, som er fulgt i halen på generelt lave mælkepriser.
Blandt de detailkoncerner, der hoppede med på støttebølgen var Dagrofa, der to måneder efter start melder om god opbakning fra forbrugerne til deres Vælg Dansk-initiativ, som under parolen ”Du køber, vi gi’r” tilbagefører 50 øre for hvert solgte produkt i en særlig udvalgt kategori til producenterne.
Det skriver Dagrofa i en pressemeddelelse, hvor man ikke kommer nærmere ind på, hvor stor opbakningen har været, samt hvordan salget af produkterne er gået.
”Vi er kommet rigtig pænt fra land med vores første Vælg Dansk-aktivitet. Det er glædeligt, at forbrugerne så klart og positivt bakker op om vores initiativ og de danske producenter. Det handler jo ikke om, at vi redder landbruget, men vi sender et klart signal og giver forbrugerne mulighed for at vælge de danske varer til. Så vi håber naturligvis, at forbrugerne vil fortsætte med at bakke op - også nu, hvor vi føjer støtte-mælk til vores ”Du køber, vi gi’r”-varer”, udtaler Per Thau, koncernchef i Dagrofa, med henvisning til de nye produkter, som fra i dag også er at finde med ”Du køber, vi gi’r”-budskabet og mærket.
Dagrofa vil sende penge tilbage til lokale producenter
Fra i dag føjer Dagrofa flere forskellige mælk til palletten af produkter, der bærer mærket ”Du køber, vi gi’r”. Det gælder to varianter af den nye 1,5 liter økologiske Harmonie-mælk fra Arla, som kommer i kæderne Meny, Spar, Kiwiog Min Købmand. Samtidig lancerer Dagrofa økologisk støtte-mælk fra Øllingegaard i Meny og Kiwi. Støtten fra de forskellige mælk går til hhv. Øllingegaards mælkebønder og Arlas landmænd.
Varerne omfatter populære, danske fødevarer, herunder mælk, ost, svinekød, oksekød, fjerkræ, frugt og grønt, og blandt de nye produkter finder man en række nye økologiske mælkeprodukter. De fås i 630 dagligvarebutikker i kæderne Kiwi, Meny, Spar og Min Købmand. For forbrugerne er prisen på de mærkede varer ifølge Dagrofa uændret.
Coop skaber ballade i den danske andelsbevægelse
Danske Mælke-producenter om nej til Coop-hjælp: En katastrofe
Coop ærgerlig over mejeri-nej til støttemælk
Detailgiganter udfordrer Arla
Rema 1000: Støttemodel for kriseramte landmænd er ikke hellig