Den hollandske mejerikæmpe FrieslandCampina har enorme forventninger til omsætningsvæksten i Kina i de kommende fem år.
Det skriver mediet China Daily.
Andelsmejeriets adm. direktør Roelof Joosten, der overtog posten fra nuværende Carlsberg-topchef Cees ’t Hart tidligere på året, siger til mediet, at man vil hæve sin omsætning i landet til 2 mia. euro (14,9 mia. kr.) i 2020.
Det kinesiske marked, som er den største vækstmotor for koncernen, tegner sig på nuværende tidspunkt for en omsætning på omkring 1 mia. euro, hvilken svarer til cirka 10 pct. af den samlede omsætning for FrieslandCampina.
Det tal vil man altså fordoble på fem år, så Kina står for op til 15 pct. af den samlede omsætning i 2020, som forventes at lande på 15 mia. euro til den tid. Koncernen omsatte sidste år for 11,35 mia. euro.
Kun omkring 10 pct. af andelsmejeriets nuværende salg i Kina målt i værdi kommer fra traditionelle mejeriprodukter som mælk og ost, forklarer selskabets direktør i Kina, James Chiu, til China Daily.
25-30 pct. af omsætningen kommer fra salg af ingredienser til producenter af drikkevarer eller mejeriprodukter, mens op mod 60 pct. kommer fra salg af produkter i kategorien børneernæring, herunder især modermælkserstatning, siger James Chiu.
Det er også sidstnævnte kategori, der kan forventes at skulle danne grobund for FrieslandCampinas ambitiøse vækstmål i det asiatiske land. Den kinesiske regering annoncerede for nylig, at man vil sløjfe den såkaldte etbarns-politik, hvilket uden tvivl vil sætte yderligere skub i et i forvejen ekstremt lukrativt marked for modermælkserstatning.
Flere børn i Kina er godt nyt for Danone
Hollandsk Arla-konkurrent hæver indtjeningen markant
FrieslandCampina køber belgisk mozzarella-producent
FrieslandCampina fyrer yderligere 375
Arla-rivals konsolidering koster 139 job
Ændrede pensionsplaner redder Arla-rivals bundlinje