FødevareWatch

Arla lukker sydtysk mejeri

Som følge af det voldsomme pristryk og den skærpede internationale konkurrence trækker Arla stikket på et økonomisk urentabelt sydtysk mejeri nær den tysk-østrigske grænse.

Der er ikke længere økonomi i mejeriproduktionen på Arla-mejeriet i Kißlegg-Zaisenhofen, der lukkes ned med udgangen af februar 2016.

Med virkning fra 29. februar lukker Arla Foods ned for mejeriproduktionen i sydtyske Kißlegg-Zaisenhofen tæt på den tysk-østrigske grænse.

Det meddeler mejerikoncernen.

Lukningen sker som konsekvens af den store konkurrence på mælkemarkederne og det store pristryk, der har præget den globale mælkesituation i det seneste halvandet år. Lukningen af mejeriet er planlagt til at træde i kraft 29. februar 2016, og den berører 38 medarbejdere. Personalet er ifølge Arla blevet orienteret om beslutningen på et medarbejdermøde.

"Det har ikke været let for os at træffe beslutningen," udtaler senior vice president Winfried Meier, der er medlem af ledelsen af Arlas forretningsenhed Consumer Central Europe (CCE) og har ansvaret for Allgäu-regionen i Sydtyskland.

"Vores specialister har i de seneste måneder foretaget grundige undersøgelser og beregninger af forskellige modeller. Desværre har det vist sig, at det ikke er rentabelt at videreføre produktionen i Kißlegg," uddyber han i pressemeddelelsen.

Mindre osteefterspørgsel

Ifølge Arla er den helt konkrete baggrund for lukningen af mejeriet en vigende efterspørgsel efter osten MonRocco, som fremstilles i Kißlegg.

"I de seneste tre år er konkurrencesituationen blevet skærpet kraftigt. Specielt i Østeuropa fremstilles MonRocco meget billigere, end det er muligt for os på mejeriet i Kißlegg. Til sidst var det meget vanskeligt at finde afsætningsmuligheder, der kunne dække omkostningerne. Lukningen af produktionen påvirker også den tilknyttede ostebutik ved mejeriet, da Arla kun ønsker at have fabrikssalg de steder, hvor der også er en produktion," siger Winfried Meier.

I fremtiden skal mejerierne i Bad Wörishofen, Sonthofen og Wertach udnyttes bedre, hedder det videre i meddelelsen fra Arla. Målet er, at kapaciteten i fremtiden udnyttes fuldt ud, og at markedsføringen af specialmælk forbedres. Derudover skal produktporteføljen udvides, som Arla tidligere har meddelt.

Fra begyndelsen af 2016 vil Arla Foods igen udbyde regionalmærket "Allgäuland" i detailhandlen. Under det etablerede lokale mærke skal der i første omgang lanceres konsummælk samt andre friske mælkeprodukter og smør.

For første gang i seks måneder: Arlas mælkepris stiger

Detailgiganter udfordrer Arla

Arla og fransk konkurrent indgår vigtig aftale

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier