I stedet for at smide de store mængder friskfangede norske laks ombord på lastbiler for så at køre dem ud i Europa, hedder fremtiden sejlads.
Det mener i hvert fald en gruppe norske havne, der har etableret den såkaldte "Kysthavnallianse", skriver JydskeVestkysten.
Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder i 30 dage - HER!
"Interessen fra norske opdrættere er stor. Der har været snakket utroligt meget om søvejs-transport af laks, uden at der er sket så meget. Mig bekendt er dette det første projekt, som har alle involverede med på holdet; leverandører, transportører og norske kysthavne og på kontinentet," siger havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus fra Havn Rørvik til norsk tv og fortsætter med henvisning til lavere CO2-udslip ved søstransport:
"Hvis vækstmålene skal realiseres, er vi helt afhængige af at etablere nye transportløsninger, der er bæredygtige."
Kysthavnalliansen", består af Kristiansund og Nordmøre Havn samt Hitra Kysthavn og Nord-Trøndelag Havn Rørvik.
Samlet kan i alt 400.000 tons laks have kurs mod kajkanten i Esbjerg, skriver avisen.
Marine Harvest dykker igen på driften
Norsk laksefirma brugte ulovlig gift af etiske årsager
Listeria-ramt fiskefirma klar til at åbne igen