FødevareWatch

Esbjerg er vigtig del i norsk lakseprojekt

Esbjerg Havn skal være modtagehavn for den norske lakseeksport til det europæiske kontinent. Det er helt nødvendigt med nye bæredygtige transportløsninger, siger en af de norske initiativtagere, der har planer om at sende 400.000 ton laks mod den danske havn.

Foto: Colourbox

I stedet for at smide de store mængder friskfangede norske laks ombord på lastbiler for så at køre dem ud i Europa, hedder fremtiden sejlads.

Det mener i hvert fald en gruppe norske havne, der har etableret den såkaldte "Kysthavnallianse", skriver JydskeVestkysten.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder i 30 dage - HER!

"Interessen fra norske opdrættere er stor. Der har været snakket utroligt meget om søvejs-transport af laks, uden at der er sket så meget. Mig bekendt er dette det første projekt, som har alle involverede med på holdet; leverandører, transportører og norske kysthavne og på kontinentet," siger havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus fra Havn Rørvik til norsk tv og fortsætter med henvisning til lavere CO2-udslip ved søstransport:

"Hvis vækstmålene skal realiseres, er vi helt afhængige af at etablere nye transportløsninger, der er bæredygtige."

Kysthavnalliansen", består af Kristiansund og Nordmøre Havn samt Hitra Kysthavn og Nord-Trøndelag Havn Rørvik.

Samlet kan i alt 400.000 tons laks have kurs mod kajkanten i Esbjerg, skriver avisen.

Marine Harvest dykker igen på driften

Norsk laksefirma brugte ulovlig gift af etiske årsager

Listeria-ramt fiskefirma klar til at åbne igen

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier