FødevareWatch

Årtiers største chance for mikrobryggerier og lokale fødevarer

I et forsøg på at få snakken til at handle om andet end discount og tilbudsaviser prøver detailkoncernerne at sælge idéen og historien om de gode lokale føde- og drikkevarer. Men det er også mange års største chance for danske mikrobryggerier og lokale småproducenter - hvis danskerne altså er villige til at betale.

Artikel fra Watch Mediers magasin Business Watch. | Foto: AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Det begyndte med kendte, danske kokkes velfortalte historier om råvarer fra baghaven og skovbunden, ny nordisk mad og anderledes menukort på restauranterne. Men på et pressemøde den 3. juni 2014 i Tivoli i København blev der for alvor sat en dagsorden med lokale fødevarer som omdrejningspunktet for anderledes indkøbsvaner i den danske detailhandel. Det skete, da Coops fooddirektør, Jens Visholm, præsenterede dagligvarekoncernens “Madmanifest”, kaldet Coop & Co.

Parallelt med de senere års store fokus på økologi lancerede Coop således denne sommerdag koncernens plan for, hvordan Coop vil bringe 500 nye produkter ind på hylderne i så forskelligartede kæder som Superbrugsen, Kvickly, Irma og Fakta. 50 pct. af fødevarerne skal derudover være unikke og kun findes i Coop-regi. I Superbrugsen havde man fra start en målsætning om at omsætte for 100 mio. kr. i de lokale fødevarer i 2014, og i år er det mål ifølge kædedirektør Kenneth Pedersen fordoblet til 200 mio. kr.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier