FødevareWatch

Nyt center skal booste lokal produktion

Gennem et nyt nordisk center for lokale fødevarer får producenterne adgang til den viden, som efterhånden samler sig om den lokale produktion. Og det kan blandt andet hjælpe producenter til at skalere produktionen op.

Foto: FINN FRANDSEN/Ritzau Scanpix

Med udgangspunkt i de muligheder, som findes i området omkring Lammefjorden i Nordvestsjælland, skal det nye Nordisk Center for Lokale Fødevarer(NCLF), der officielt slår dørene op til næste år, være med til at udbrede erfaringer og viden om det at producere lokale fødevarer.

Efter en årrække, hvor meget har handlet om den ny nordiske fødevarekultur, skal kendskabet til og viden om produktion af lokale fødevarer bredes ud, så flere producenter kan få økonomi i ideen og driften af nicheprodukter, fortæller projektchef og en af initiativtagerne bag NCLF, Berit Nørgaard Olesen.

”Jeg kunne se, at der på trods af det ellers ret udviklede område omkring Lammefjordens producenter eksisterede akkurat de samme problemstillinger, som jeg tidligere har set i både Nord- og Sydsjælland og på Fyn og andre steder. Den her type producenter har som regel ikke ret god tilgængelighed til forskningsbaseret viden. De arbejder helt naturligt meget med driften, og det er igennem deres daglige arbejde, at de finder deres inspiration, men i forlængelse af det har de ofte svært ved eksempelvis hurtigt at skalere deres produktion op," siger hun til FødevareWatch.

Skal agere link mellem led

Som FødevareWatch har beskrevet tidligere, handler udfordringerne særligt om, at der kan være ret langt fra en ide om, at man gerne vil producere nogle nicheprodukter, til at efterkomme den efterspørgsel, som hurtigt kan opstå, når man ligger ude på detailhandlens hylder.

”De mindre producenter er dygtige til den del, der handler om at være innovative og tæt på forbrugeren, men derfra og til at kunne lave en forretningsmodel, der kan håndtere sæsonudsving og det faktum, at man pludselig kan drukne i egen succes, den del er også vigtig at have med, og det er det link, som vi kan hjælpe med,” siger Berit Nørgaard Olesen, der siden sidste efterår har arbejdet på at stable NCLF på benene.

Det har hun gjort gennem sit arbejde i Odsherred Erhvervsråd, og udover Odsherred Kommune er det lokale erhvervsliv også med i styregruppen, som også har repræsentanter fra forskningsverdenen og fra erhvervsskoler. Derudover arbejder man også på at få etableret samarbejde med nabokommunerne, så man i løbet af 2016 kan få de fysiske rammer for centeret på plads.

AB Catering skal drive lokal fødevareforening

Samarbejde på mange fronter

”Vi er meget åbne for samarbejder, for er der noget, vi ved, så er det, at vi ikke kan det hele selv," lyder det fra projektchefen, som også har etableret kontakt til L&F, Horesta og forskningsinstitutioner så forskellige som Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, RUC, CBS og Agrotech.

Tanken er, at de alle kan byde ind og få viden om noget af det, som rører på sig i forbindelse med produktion og afsætning af lokale fødevarer.

”Der er stor forskel på, hvad man har brug for af viden. Nogle har brug for hardcore business-rådgivning, men mange har mere brug for at vide mere om forbrugeradfærd eller markedsføring eller om hvordan man laver en fornuftig forrentningsmodel. Det vil være forskelligt, hvad det er for en pakke, som der er efterspørgsel efter,” siger Berit Nørgaard Olesen med henvisning til de producenter, som vil kunne få gavn af centeret.

”De større kan have en baggrund som fødevareleverandører, og de kan komme fra det konventionelle eller økologiske landbrug, hvor de måske ønsker at være med til at producere nogle lokale fødevarer på en større eller mindre del af deres jord. Kan vi etablere en videndeling mellem de to forskellige grupper, som i dag kører lidt parallelt, så kan det være med til at øge bæredygtigheden. Både når det handler om forretningen og den lokale bæredygtighed, men også den mere sociale bæredygtighed, og hele den del, der ligger omkring sporbarhed og transparensen omkring produktionen i et lokalområde,” lyder det videre fra Berit Nørgaard Olesen.

Sådan bliver idéen om lokale fødevarer til virkelighed

Mulig gentænkning af andelstanken

Hun forklarer videre, at der muligvis også ligger en større opgave i at gentænke, hvad der er lokale fødevarer i Danmark, samt, hvordan man som producent går til den noget flyvske definition.

”Den her globale megatrend, der ligger omkring de lokale fødevarer, den stiller på mange måder nye krav til, hvordan man tænker forretningsmodeller. Det kræver måske, at vi skal lave nogle meget mere detaljerede forretningsmodeller for fødevarevirksomhederne,” siger Berit Nørgaard Olesen, der videre tilføjer:

"Måske handler det også om, at vi skal gentænke andelstanken og på den måde blive kloge på, om der kan ligge en god ide om at gå sammen om noget produktionsudstyr og så videre - samtidig med at vi holder fast i, at vi har vores egen identitet."

En legeplads for producenter

Udover rådgivning er det også hensigten, at der skal etableres fysiske faciliteter med testkøkkener og innovatorium, og igennem et inkubatormiljø vil man forsøge at fastholde nogle af de mindre fødevareproducenter, som henvender sig.

”Det her med at få taget de sidste to skridt, så man ikke bare går ud af døren, og hjemme fortsætter med driften på normal vis, men at man får tænkt de nye indspark med ind i udviklingen af virksomheden, det er det, som vi i inkubatormiljøet håber at kunne bidrage til,” siger Berit Nørgaard Olesen, og tiføjer om centerets videre udviklling:

”På sigt regner vi også med, at vi kan få etableret et madmarked på stedet, men det skal også være stedet, hvor man giver sig i kast med alle eksperimenterne inden for alt fra emballager til indkøbsoplevelser. Det skal være en legeplads, hvor man under små og overskuelige rammer kan afprøve forskellige ting, inden man kaster det ud i retning af de store detailhandel.”

'Det hele startede med en indfrossen smoothie'

Sjællandsk slot fordobler produktionen efter Netto-aftale

Kommune satser på lokale fødevarer

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier