FødevareWatch

Så meget koster verdens dyreste kaffe

Der skal et svimlende højt beløb til for at få lov at nyde verdens dyreste kaffe, som bliver fremstillet på en lidt usædvanlig måde.

Foto: Colourbox

For at få fingrene i verdens dyreste kaffe, skal man af med en god portion penge. ”Diamantkaffen,” som den er blevet udnævnt til, har en kilopris på 32.500 britiske pund, der svarer til næsten 350.000 danske kroner. Eller 3.500 kr. per kop, skriver TV2.

Bag den eksklusive drik står Richard Hardwick og David Foster, der beskriver den som værende verdens mest sjældne, mest eksklusive og dyreste kaffe.

”Det er en Rolls-Royce eller Bugatti inden for kaffe,” lyder det fra de to kaffeforhandlere til TV2, som tilføjer, at smagen ikke har syre og bitterhed, hvilket de tilskriver den noget specielle fremstillingsmåde.

Kaffens bær bliver indsamlet af pattedyret palmeruller, som spiser de saftigste kaffebær, der vokser på vilde kaffebuske i Sumatra-junglen. Nede i fordøjelsessystemet bliver de behandlet ved, at enzymerne reducerer syrer i kaffen, inden dyret skider kaffebærrene ud. Og det er det, som skulle gøre smagen så blød.

Hvis man finder 3.500 kr. for en kop ”diamantkaffe” for pebret, kan man som alternativ købe den billigere udgave ”smaragd” til en pris på godt 10.000 kr. per kilo svarende til 100 kr. per kop.  

Peter Larsen klar med nedbrydelige kaffekapsler

Dyr kaffe og croissanter hiver Starbucks' indtjening op

Kaffekæde brygger på stor vækst

Kaffe-iværksætter: Dagligvarehandlen savner mod 

Mere fra FødevareWatch

Stryhns lancerer plantepostej

Tiltagende ønske fra danskerne om at ville skære ned på kødet, får producenten til at lancere et alternativ til den klassiske leverpostej.

Enorme smittetal bekymrer restaurationssektoren

Med den positive nyhed om, at alle danskere fra næste uge kan smide mundbindet kommer også frygten for, at smittetallet i den kommende tid kan nå næsten 300.000 dagligt smittede. Det bekymrer i brancheorganisationen DRC.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier