Den store svenske detailkoncern Axfood AB har fremlagt et regnskab for første halvår af 2015, som viser fremgang.
I den del af regnskabet som handler om andet kvartel, har koncernen, som blandt andet har kæderne Hemköp og Willy:s omsat for 10,478 mia. svenske kroner, 6,9 pct. mere end i samme periode i 2014. Salget i koncernens egne 258 butikker voksede med 6,3 pct.
Resultat af primær drift for perioden beløb sig til 431 mio. svenske kroner mod 376 mio. svenske kroner i 2014.
For første halvår er omsætningen vokset med en god milliard svenske kroner, og ved udgangen af juni havde den totale 2015-omsætning rundet 20 mia. svenske kroner.
"Andet kvartal var endnu et kvartal med god salgsudvikling, hvor Axfood fortsatte med at tage markedsandele. Attraktive kundetilbud, velplejede butikker og et stigende antal kunder, der kommer til vores butikker, har bidraget til den positive salgsudvikling. Derudover bidrager en yderst effektiv logistik til en stærk udvikling. Indtjeningen for andet kvartal er Axfoods bedste andet kvartal nogensinde. Alle enheder bidrog positivt til dette," udtaler Anders Strålman, der er koncernchef i Axfood AB.
For helåret har Axfood AB forventninger om at overgå resultatet fra 2014.
"Forbrugerne er begyndt at udvise en forsigtig optimisme på grund af de lave renter, og det udsætter yderligere amortiseringskrav. Vores vurdering er, at markedsforholdene for detailhandel stadig er uændret med fortsat intens konkurrence og en fødevare inflation på omkring 1-2 pct., selv om pristrenden i løbet af første halvår var lidt højere," hedder det i regnskabsmeddelelsen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.