Den danske chokoladebranche er blevet ramt af et sukkerchok

Et sukkerchok er en provokeret tilstand, der først fører til ivrig aktivitet og dernæst til irriterende dvaskhed.
Nogenlunde sådan lyder den lægefaglige definition af det ikke-medicinske begreb i hvert fald. I disse år afspejler den tilstand sig dog ikke kun i vores slikfyldte børn fra tid til anden. Den afspejler sig også i vores slikfyldte branche fra dag til dag. Siden år 2009 er den såkaldte chokolade- og sukkervareafgift nærmest blevet fordoblet. Fra 14,20 kr. pr. kilo til 25,97 kr. pr. kilo.
Afgiften er både et luksusprovenu fra gamle dage og Folketingets forsøg på at forhindre fedme og folkesygdomme hos danskerne i moderne tid, men den har vist sig at have tre bivirkninger: For det første har afgiften øget den illegale handel med slik, for det andet har den øget den generelle grænsehandel efter det samme, og for det tredje har den afstedkommet ivrige protester i den danske slikbranche. Og dernæst dvaskhed.
Således er de årlige investeringer i branchen faldet med 36 pct. siden 2007, mens medarbejderantallet er faldet med 29 pct. i løbet af perioden, der vel at mærke også har været præget af finanskrisen.
Chokolade-direktør: Afgifterne dræbende for forretningen
Det sidste forklarer dog langtfra nedturen alene, mener Chokolade- og Konfekture Industriens Brancheforening under DI. Her peger chefkonsulent Lars Zøfting-Larsen på, at afgiften i år forventes at indbringe statskassen et provenu på ikke mindre end 2,4 mia. kr.
Det skal ses i lyset af, at den danske slikbranche - der anføres af virksomheder som Toms, Odense Marcipan samt Carletti, som Finans Explorer besøger mandag - blot omsætter for 5,3 mia. kr.
"Det er helt klart det, der optager os mest," siger Lars Zøfting-Larsen og forklarer, at volumen i salget på hjemmemarkedet er faldet med 6 pct. på få år.
Der findes ikke en tilsvarende afgift i andre lande, så derfor - lyder det - er den stærk konkurrenceforvridende. Og ikke nok med det. Afgiften er steget og steget i små ryk, hvilket har skabt en masse ekstraomkostninger for virksomhederne. Hver gang er producenterne nemlig nødt til at smide emballage væk, opdatere gramvægten og føje nye EAN-numre til deres stregkoder.
"Det er virkelig at gnide salt i såret," siger Lars Zøfting-Larsen, og den tilstand får jo vores slikbørns sukkerchok til at ligne vand ved siden af slikbranchens.
Relaterede artikler:
Jysk chokolademand: Halvér vores afgift over to år
For abonnenter
Chokolade-direktør: Afgifterne dræbende for forretningen
For abonnenter