FødevareWatch

Den danske chokoladebranche er blevet ramt af et sukkerchok

Siden år 2007 er de årlige investeringer i slikbranchen faldet med en tredjedel, og det samme er medarbejderantallet, for sukkerafgiften strammer sit greb mere og mere om branchen.

Foto: Rune Pedersen/Polfoto/Arkiv

Et sukkerchok er en provokeret tilstand, der først fører til ivrig aktivitet og dernæst til irriterende dvaskhed.

Nogenlunde sådan lyder den lægefaglige definition af det ikke-medicinske begreb i hvert fald. I disse år afspejler den tilstand sig dog ikke kun i vores slikfyldte børn fra tid til anden. Den afspejler sig også i vores slikfyldte branche fra dag til dag. Siden år 2009 er den såkaldte chokolade- og sukkervareafgift nærmest blevet fordoblet. Fra 14,20 kr. pr. kilo til 25,97 kr. pr. kilo.

Afgiften er både et luksusprovenu fra gamle dage og Folketingets forsøg på at forhindre fedme og folkesygdomme hos danskerne i moderne tid, men den har vist sig at have tre bivirkninger: For det første har afgiften øget den illegale handel med slik, for det andet har den øget den generelle grænsehandel efter det samme, og for det tredje har den afstedkommet ivrige protester i den danske slikbranche. Og dernæst dvaskhed.

Således er de årlige investeringer i branchen faldet med 36 pct. siden 2007, mens medarbejderantallet er faldet med 29 pct. i løbet af perioden, der vel at mærke også har været præget af finanskrisen.

Chokolade-direktør: Afgifterne dræbende for forretningen

Det sidste forklarer dog langtfra nedturen alene, mener Chokolade- og Konfekture Industriens Brancheforening under DI. Her peger chefkonsulent Lars Zøfting-Larsen på, at afgiften i år forventes at indbringe statskassen et provenu på ikke mindre end 2,4 mia. kr.

Det skal ses i lyset af, at den danske slikbranche - der anføres af virksomheder som Toms, Odense Marcipan samt Carletti, som Finans Explorer besøger mandag - blot omsætter for 5,3 mia. kr.

"Det er helt klart det, der optager os mest," siger Lars Zøfting-Larsen og forklarer, at volumen i salget på hjemmemarkedet er faldet med 6 pct. på få år.

Der findes ikke en tilsvarende afgift i andre lande, så derfor - lyder det - er den stærk konkurrenceforvridende. Og ikke nok med det. Afgiften er steget og steget i små ryk, hvilket har skabt en masse ekstraomkostninger for virksomhederne. Hver gang er producenterne nemlig nødt til at smide emballage væk, opdatere gramvægten og føje nye EAN-numre til deres stregkoder.

"Det er virkelig at gnide salt i såret," siger Lars Zøfting-Larsen, og den tilstand får jo vores slikbørns sukkerchok til at ligne vand ved siden af slikbranchens.

Skatteministeren begraver billigere slik og chokolade

Jysk chokolademand: Halvér vores afgift over to år

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

Royal Unibrew indgår i samarbejde med Too Good To Go og Q8

Et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go og tankstationen Q8 skal sikre, at en række af Royal Unibrews drikkevarer ikke går til spilde. I én enkelt dag bliver det således muligt at afhente overskydende drikkevarer på en række tankstationer.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier