Tidligere har det primært være de største danske virksomheder, der satte penge af til vidtgående talentprogrammer, men i dag arbejder også mellemstore virksomheder målrettet med talentudvikling.
Det fortæller lektor fra Syddansk Universitet Torben Andersen, som forsker i ledelse og virksomhedsstrategi, til Berlingske.
”Intern rekruttering har fået en større prioritet herhjemme end tidligere. Især qua de omfattende talentprogrammer, som mange danske virksomheder har fået til at køre meget professionelt over de seneste år,” siger han.
Hos for eksempel McDonald’s har den danske afdeling, efter forbillede fra USA, udviklet et omfattende program, som skal sikre de dygtigste medarbejderes vej mod toppen. Sidste år deltog flere end 300 medarbejdere i det interne uddannelsesprogram.
I den enkelte restaurant kan de mest dygtige medarbejdere komme på lederuddannelsen, som har 10 niveauer. Målet er at kunne stå i spidsen for en restaurant. Derudover betaler koncernen for ledertalenters videregående uddannelse inden for handelsøkonomi og Retail Leadership.
”Ledertalenter hænger ikke på træerne. Når de dygtige McDonald’s-medarbejdere hele tiden oplever, at de kan lære nye ting og få mere ansvar, håber vi, at det kan motivere nogle til at fortsætte karrieren i McDonald’s,” siger HR-chef Mette Hybschmann til avisen.
95 pct. af medarbejderne på lederniveau er hentet internt i McDonald’s. Også i Dansk Supermarked har man lavet en målsætning om, at 8 ud af 10 lederstillinger skal besættes af egne medarbejdere.
Dagrofa uddanner forsyningskæde af købmænd
Dansk Supermarked fyrer 150 medarbejdere