FødevareWatch

Så mange har Danish Crown ansat i udlandet

Danish Crown vokser uden for Danmarks grænser, og det betyder en mærkbar stigning i antal ansatte i udlandet.

Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv

Danmarks svinekødsgigant Danish Crown har i perioden 2008-2014 fået 2.892 flere ansatte i udlandet, mens tallet i Danmark er faldet med 1.967.

Det skriver Berlingske.

En af de bærende årsager er, som tidligere beskrevet på FødevareWatch, et faldende råvaregrundlag.

”Hvis vi går længere tilbage, er det rigtigt, at der er nogle produktionsformer, som det ikke kan lade sig gøre at have i Danmark, hvis det skal være konkurrencedygtigt internationalt. Men vi slagter jo dyrene her i Danmark, og når der bliver færre f dem, skal vi også bruge færre hænder,” siger topchef Kjeld Johannesen til avisen og understreger, at stigningen i udenlandske ansatte i høj grad skyldes opkøb uden for landets grænser.

Selskabet har i løbet af de seneste fem år haft et fald i antallet af slagtesvin på omkring 5 millioner i Danmark.

Danish Crown fyrer 110 medarbejdere

Tyskland suger arbejdspladser ud af Danmark

Danish Crown fyrer i Danmark - og hyrer i England

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier