Med Arla-direktør Peder Tuborgh i spidsen har en arbejdgruppe med udgangspunkt i regeringens “Vækstplan for Fødevarer” fra 2013 kigget på, hvad der er årsagen til dansk succes i udlandet for fødevareebranchen, skriver ugebrevet Mandag Morgen.
Ifølge arbejdsgruppen er danske værdier som tillid, kvalitet og transparens medvirkende årsager til, at branchen oplever succeser i blandt andet Asien, og selvom der er ikke er noget videnskabeligt belæg for, at disse værdier kan øge eksporten, så giver den type fortællinger ifølge marketingekspert Martin Anholt fin mening. Han mener videre, at Danmarks vej til fortsat succes ligger i, at danske producenter fortsætter med at levere produkter af meget høj kvalitet og af stor sikkerhed.
”For nicheprodukter er tillid en afgørende driver for eksporten. Lande med høj tillid som Danmark, Norge og Sverige har en markant større eksport af kvalitetsprodukter end andre lande,” siger professor i økonomi på Aarhus Universitet Christian Bjørnskov til Mandag Morgen.
Ifølge regeringens ”Vækstplan for Fødevarer” vil den globale efterspørgsel efter kvalitetsfødevarer stige med op mod 70 pct. frem mod 2050, og dermed er der potentiale til at øge Danmarks samlede fødevareeksport, der i 2012 lød på 148 mia. kr. i 2012.
Eksporten er i udbrud
Oste- og mælkesalg til Golfen sætter rekord
Fiskeselskaber indgår eksportsamarbejde