Arla vil sælge mere Castello-ost og Lurpak-smør til Australien, og målet er at femdoble omsætningen på markedet, så den når én mia. kr. om fem år.
Derfor har mejeriet indgået en aftale med en landets største osteimportører, F. Mayer Imports, om at skabe et joint venture-selskab, der får navnet Foods Mayer Australia Pty Ltd.
Den australske satsning sker for at ruste sig til den stigende mængde af mælk, der kommer på markedet, når mælkekvoterne hører op.
”Summen af det hele er, at vi skal have forarbejdet mere mælk til salg på markeder uden for EU. Vi bliver den største spiller på specialoste i Australien,” siger koncerndirektør Finn Hansen til Berlingske.
De internationale mejerikoncerner gearer sig for tiden til at håndtere afskaffelsen af mælkekvoterne, der tidligere regulerede de europæiske producenter.
Arla har bl.a. investeret i Tyskland, mens rivalen Friesland Campina har postet ca. 800 mio. kr. i en fabrik, der skal sikre, at den er klar til at forædle den øgede mælkeproduktion.
Oste- og mælkesalg til Golfen sætter rekord
Tysk delstat lægger millioner i Arla-mejeri
Arla-rival gearer op til mælkekvoternes afskaffelse