”De 13 butikker, vi lukker, ligger alle på svære placeringer, der gør det usandsynligt, at vi kan få en rentabel drift ud af dem. Det gælder, uanset hvor meget vores gode og engagerede ansatte knokler for, at butikkerne lever op til vores egne høje standarder og kundernes forventninger,” siger kædedirektør Carsten Hansen.
De berørte butikker ligger fortrinsvis i Jylland, og medarbejderne vil blive tilbudt genansættelse i andre Kiwi-butikker eller i en anden af ejeren Dagrofas kæder.
Butikslukningerne skal samtidig bane vejen for 15 nye butikker, der åbner i løbet af 2015 på mere attraktive placeringer i Danmark.
Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Et enkelt fejlskud
Kædedirektøren Carsten Hansen fortæller, at de fleste af de 13 butikker stammer fra, da Kiwi overtog Alta og indtog det danske marked i 2008, mens andre er tidligere SuperBest-butikker. Der er dog også nyere butikker imellem.
Kan man sige, at I undervejs har satset forkert med jeres butiksåbninger?
”Det kan man godt sige. På listen (over lukkede butikker, red.) har vi Karlavej i Odense, som er en relativt ny butik, og ja, det har været et fejlskud. I de øvrige butikker er tiden løbet fra dem, uden at det på nogen måde er de ansattes skyld. De har ydet en fantastisk indsats, men det er simpelthen udviklingen, der går så stærkt, at hvis ikke man har de stærke placeringer og den optimale butiksstørrelse, så er det rigtig svært.”
Kan man sige noget om, hvor meget det har kostet at drive disse urentable butikker?
”Det kan man godt, men det ønsker jeg ikke,” siger Carsten Hansen, der heller ikke ønsker at sige noget om, hvad det koster at lukke de 13 butikker.
”Det her er en beslutning, som vi træffer sammen med Dagrofa og vi laver selvfølgelig et oplæg på, hvad det kommer til at koste, og den del er så godkendt af både direktion og bestyrelse,” tilføjer han.
Discountkrigen raser
Det danske discountmarked har været præget af hård konkurrence det seneste år, hvor kæderne har udvidet sortimentet og investeret kraftigt i nye butikker med store tab til følge.
Ifølge Retail Institute Scandinavia var det kun Netto og Rema 1000 som fik overskud i 2014, mens hverken Aldi, Kiwi, Lidl eller Fakta formåede at tjene penge.
Men selv om jagten på markedsandele har kostet dyrt, tyder intet på, at discountkæderne sætter tempoet ned i det kommende år, hvor der er udsigt til prisnedsættelser og flere butiksåbninger.
Kiwi-chef: 'Det er vigtigt at være kendt for noget'
Aldi-direktør: Discountkrig 'udhuler' markedet
Butikskæder åbner priskrig om økologiske fødevarer
Discount buldrer frem med nye kræfter