FødevareWatch

Undersøgelse: Knap halvdelen af danskerne udgør mad-eliten

Hvor mange danskere går op i økologi og kvalitet, og hvor mange er uengagerede i madlavning og stort set ligeglade med, hvad de spiser? Få svarene her.

Foto: Majken Søndergaard Nielsen

Det er et overraskende positivt billede, der tegner sig af danskernes madvaner i en ny undersøgelse, som MAPP-Centeret på Aarhus Universitet har lavet for Fødevareministeriet.

Undersøgelsen opdeler danskerne i fem grupper og konkluderer overordnet set, at 46 procent hører til det, der ellers har været omtalt som mad-eliten.

”Vi har en negativ debat herhjemme om det store folkedyb, der spiser forkert overfor den lille mad-elite med de rigtige spisevaner. Men når ’mad-eliten’ udgør op mod halvdelen af befolkningen, er den modstilling forkert. Det ser ikke så skidt ud endda,” siger professor Tino Bech-Larsen, som sammen med to andre står bag undersøgelsen, til Politiken.

I England og Frankrig er samme type undersøgelse blevet lavet, og af de tre lande, er Danmark det eneste, der har en forholdsvis stor gruppe økologisk orienterede forbrugere. Tino Bech-Larsen mener, at Danmark er det første land, hvor økologi er blevet mainstream.

De fem danske forbrugstyper:

De ubekymrede – 27 pct. af fødevareforbrugerne

Den ubekymrede forbruger går ikke ret meget op i hvad de spiser. Om der er tilsætningsstoffer, smagsforstærkere eller andet i varerne, gør dem ikke noget, og de læser næsten aldrig varedeklarationen. Mere end halvdelen har hjemmeboende børn, og mange har en folkeskoleeksamen eller en erhvervsuddannelse. Kun de færreste vil betale for økologi og kvalitetsmærkede fødevarer.

De uengagerede – 16 pct. af fødevareforbrugerne

Madlavning er bare noget der skal overstås! De er ikke interesserede i at handle, lave mad, og de går ikke efter friske, naturlige eller økologiske varer. Færdigretter, brødmiks og pulversupper er definerende for denne gruppe, der hverken vil prøve nye ting, eller betale for kvalitet.

De konservative – 12 pct. af fødevareforbrugerne

Typisk lidt ældre forbrugere, der ikke vil betale mere for økologi og varer uden tilsætningsstoffer. Madlavning er noget der skal overstås, og de forventer ikke, at en middag er en oplevelse. De kendte retter er de bedste, og nye og anderledes retter er ikke interessant.

De kvalitetsbevidste – 24 pct. af fødevareforbrugerne

De elsker at lave mad, og køber gerne ind i specialbutikker og delikatesseafdelinger. En middag skal helst være en oplevelse, og friske, naturlige og økologiske fødevarer er i centrum, når de handler. De traditionelle retter tilsidesættes for nye spændende opskrifter. Over halvdelen har hjemmeboende børn, og mange har gennemført en mellemlang videregående uddannelse, og 3 ud af 4 vil betale mere for kvalitet.

De økologisk-effektive – 22 pct. af fødevareforbrugerne

De er ofte travle børnefamilier, der ikke har meget tid til at gøre madlavning til en længerevarende hyggelig aktivitet. Til gengæld er råvarernes kvalitet i højsædet, og det er gerne lokale og økologiske varer, der ryger i kurven, når de handler. Friske varer trumfer frosne eller konserves, og varedeklarationen studeres ofte, før de beslutter sig. 42 procent er over 50 år, kønsfordelingen er ligelig, og 3 ud af 4 vil betale mere for målbare kvaliteter.

Irma klar med økologisk lavprisserie

Aldi-direktør: Discountkrig 'udhuler' markedet

Discount buldrer frem med nye kræfter

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier