FødevareWatch

Marginerne skuffer over en bred kam i Chr. Hansen-regnskab

Ingrediensgiganten Chr. Hansen klarede sig svagere end ventet i første kvartal.

Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix

Ingredienskoncernen Chr. Hansen klarede sig svagere end ventet i første kvartal af regnskabsåret 2014/15, hvor omsætningen landede på 188 mio. euro, og resultat af primær drift (EBIT) udgjorde 43,5 mio. euro.

Konsensus var ifølge SME Direkt, at omsætningen ville stige til 190 mio. euro fra 171 mio. euro i samme kvartal året før, og at driftsresultatet ville stige til 48 mio. euro fra 42,6 mio. euro.

Den organiske vækst var i kvartalet på 9 pct. mod konsensus om en organisk vækst på 9,4 pct. I samme kvartal for et år siden var den organiske vækst helt nede på 1 pct., da selskabet blev ramt af ordreforskydninger og tabet af en større farvekunde.

EBIT-marginen landede på 23,1 pct. mod 24,9 pct. i samme kvartal sidste regnskabsår (efter særlige poster) og dermed et stykke under konsensusforventningen om 25,7 pct.

Det var i alle tre af Chr. Hansens divisioner, at marginerne lå under det ventede.

Resultatet før og efter skat blev på henholdsvis 40,3 og 29,8 mio. euro mod 40,0 og 29,2 mio. euro i første kvartal af 2013/14. Ifølge SME Direkt var konsensus overskud på henholdsvis 46 og 34 mio. euro.

Ingredienskoncernen holder fast i forventningen om en organisk omsætningsvækst på 7-9 pct. i det skæve regnskabsår 2014/15.

Selskabet venter en EBIT-margin før særlige poster på over 26,5 pct., lyder det i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

Analytikere adspurgt af SME Direkt for Ritzau Finans venter en organisk vækst på 7,8 pct. i regnskabsåret samt en EBIT-margin før særlige poster på 27,1 pct.

Chr. Hansen venter i 2014/15 forsknings- og udviklingsomkostninger målt som andel af omsætningen i regnskabsåret på 7-8 pct.

Farvedivisionen leverer matte tal

Chr. Hansens farvedivision, Natural Colors, klarede sig svagere end ventet i første kvartal af 2014/15, hvor omsætningen udgjorde 37,9 mio. euro og det primære driftsresultat (EBIT) 2,8 mio. euro.

Til sammenligning var der ifølge SME Direkt ventet en omsætning på 40 mio. euro og et driftsresultat på 5 mio. euro i divisionen, der i første kvartal for et år siden var påvirket af tabet af en større kunde i slutningen af 2012/13.

Omsætningen i Natural Colors steg fra 36,8 mio. euro i første kvartal sidste regnskabsår, hvor divisionens resultat af primær drift (EBIT) udgjorde et overskud på 5,4 mio. euro.

EBIT-marginen i Natural Colors var på 7,3 pct. mod 14,6 pct. i første kvartal af 2013/14. Analytikerne havde ventet en overskudsgrad på 12,5 pct. Den organiske vækst landede på 4 pct. i kvartalet, hvor konsensus blandt seks analytikere var en organisk vækst på 7,5 pct. mod sidste års tilbagegang på 4,0 pct.

Cultures & Enzymes svagere på top og i bund

Chr. Hansens største division, Cultures & Enzymes, opnåede i første kvartal af det forskudte regnskabsår 2014/15 en omsætning på 117,8 mio. euro og et primært driftsresultat (EBIT) på 32,2 mio. euro.

Dermed klarede divisionen sig svagere end ventet, da analytikerne ifølge SME Direkt havde ventet en omsætning på 121 mio. euro og et primært driftsresultat (EBIT) på 36 mio. euro i divisionen. Konsensus er baseret på medianen af 12 analytikeres estimater.

Omsætningen i Cultures & Enzymes steg fra 111 mio. euro i samme kvartal sidste regnskabsår, hvor divisionens resultat af primær drift (EBIT) udgjorde et overskud på 33,6 mio. euro.

EBIT-marginen i Cultures & Enzymes blev i første kvartal på 27,3 pct. mod 30,4 pct. i samme periode sidste år. Der var ventet en overskudsgrad på 29,7 pct. blandt analytikerne. Organisk var divisionens vækst på 7 pct. i kvartalet, hvor konsensus blandt seks analytikere var 8,5 pct.

Vækst og haltende farver får fokus i Chr. Hansen-regnskab

Novozymes-direktør: Kina har drillet os i 2014

 

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier