Det giver bonus at gennemskue forbrugerne

Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvad hr. Hansen tænker, når han går på indkøb efter aftensmaden. Hvornår er det henholdsvis ”repertoireretter” og "simreretter"?
Foto: Charlotte De La Fuente, POLFOTO
Foto: Charlotte De La Fuente, POLFOTO

For både detailhandlere og fødevareleverandørerne kan det sætte fart under salg, hvis de sætter sig godt ind i, hvad der er kundens formål, når hun sætter foden inden for i butikken – på jagt efter det næste måltid til familien.

Det konkluderer Landbrug og Fødevarer (L&F) i en markedsanalyse, hvor organisationen af samme grund med hjælp fra Gallup har undersøgt sagen.

”Det er vigtigt at forstå det formål, som kunderne køber ind efter, da det er styrende for, hvilken butik de vælger at handle i, samt det produkt som kunden i sidste ende overvejer at købe. Formålet dominerer endda over kundens øvrige værdier og præferencer,” lyder konklusionen.

L&F tilføjer, at det derfor er af stor betydning at forstå indkøbsformålet, hvis man gerne vil imødekomme kunden bedst muligt i forhold til de valgmuligheder, de gives i butikken.

”Det er især vigtigt at tænke indkøbsformålet ind, når køledisken bliver indrettet. En god mulighed kan f.eks. være tydeligt at vise, hvilke udskæringer der er særligt velegnet til god og nem hverdagsmad, så kunderne nemmere kan finde det relevante kød og dermed opfylde formålet med indkøbsturen,” hedder det også konkluderende.

Vi ved, hvad vi går efter

Og hvad fandt de så frem til i undersøgelsen, hvor L&F bad analysebureauet TNS Gallup om at gennemføre en kvantitativ kundeundersøgelse i dagligvarebutikker rundt om i landet. Undersøgelsen fokuserer på kød til aftensmad og består af 938 observationer og 517 interviews i juni 2014. Herom konkluderer  L&F:

*Størstedelen af kunderne har planlagt at købe kød til aftensmad, inden de kom til butikken. Deres formål med at købe kød er først og fremmest at få et aftensmåltid på bordet. Med andre ord tænker kunderne i specifikke retter og anvendelse, når de køber kød til aftensmad. Her skelner kunderne især imellem, om det er til et hverdags- eller weekendmåltid. Det handler om, hvor meget tid, der er til rådighed. Til hverdag er der kun lidt tid til rådighed, hvorimod der er mere tid og overskud til at eksperimentere med nye og mere tidskrævende retter i weekenden.

*De klassiske hverdagsmåltider udgør det hyppigste indkøbsformål, og her går vi efter ”repertoireretterne” – som vi er vant til at lave, og som vi ved, at både knægten og fruen kan lide; typisk hakket oksekød, koteletter eller kyllingefilet.

*I weekenden kommer der i højere grad stege, simreretter og bøffer på menuen. Weekenden har to overordnede typer af måltider. I det uformelle weekendmåltid spiser man sammen i familien og bruger lidt ekstra tid og penge på aftensmaden. I det mere formelle weekendmåltid får man oftere gæster, og så spiller signalværdien en stor rolle. Her er iscenesættelse central, og der er ofte en meget planlagt adfærd bag det valgte aftensmåltid, skriver L&F.

Fakta-chef: Der er stadig plads til små producenter

”I syv år har vi kun betalt for én annonce”

Butikker kopierer net-handlens våben

Danskerne er blevet mere kvalitetsbevidste, men…

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter