Novozymes: Salgsvæksten fulgte forventningerne i kvartalet

Novozymes' regnskab var bedre end ventet i markedet, men ifølge finansdirektør Benny Loft var tredje kvartal helt på linje med enzymproducentens egne forventninger.
Foto: Novozymes/ PR
Foto: Novozymes/ PR
AF RITZAU FINANS

Enzymproducenten Novozymes' regnskab var bedre end ventet i markedet, men hos selskabet selv betegnes kvartalet som forventet, hvis man ser på den salgsvækst, der blev opnået i perioden.

"Jeg vil helt overordnet pege på, at tredje kvartal kom ind som forventet. Vi ligger omkring de her 8 pct. i organisk salgsvækst lidt i den høje ende af vores tidligere forventninger om 6-9 pct., og vi siger nu 7-8 pct. Det er en indsnævring af det interval, vi havde tidligere, så vi kommer ind som forventet i kvartalet," siger Benny Loft, der er finansdirektør i Novozymes, til Ritzau Finans.

Vaskemidler leverede varen

Et af de store spørgsmål op til regnskabet var, om den organiske salgsvækst ville rette sig inden for vaskemidler, der havde et lidt vanskeligt andet kvartal, da den organiske vækst kun var 1 pct. mod 10 pct. i første kvartal. Divisionen leverede i tredje kvartal varen med en vækst på 6 pct.

"Vi kan heldigvis se, at vi efter den ene procents vækst i Household Care i andet kvartal nu er tilbage på en andet vækstrate på 6 pct. Det bekræfter blot, hvad vi sagde ved halvåret om, at Household Care skal vokse med omkring 5 pct. i 2014," siger Benny Loft.

Følg fødevareindustrien tæt - læs FødevareWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - tilmeld dig her!

Ved halvårsregnskabet i august forudså Novozymes, at blandt andet nye lanceringer af enzymer til vaskemiddelindustrien ville bringe divisionens organiske vækst tilbage på sporet i andet halvår.

"Dermed ikke sagt, at der ikke er en masse udfordringer i markedet. Der er nogle ting, som vi gerne havde set gå lidt bedre. På de asiatiske markeder ser vi ikke helt de vækstrater, vi gerne vil se. Vi har nogle udfordringer i blandt andet Kina, som vi skal prøve af adressere, og de handler meget om en stivelseskonvertering, hvor vi bliver ramt af høje sukkerpriser," fortsætter Benny Loft.

Ingen overraskelser i Bioenergi

Heller ikke om udviklingen inden for Bioenergi, hvor salgsvæksten i lokal valuta var på hele 23 pct., mens produktionen i USA kun voksede med omkring 10 pct., meldes der om overraskelser. Den fortsatte penetrering af selskabets nye enzymer går rigtigt godt, men det er også som forudset.

"Hvis der er noget, der måske er gået lidt bedre, er det den stærke indtjening vi havde ved halvåret og den bedre udvikling, vi så der, havde vi også i tredje kvartal. Det betyder, at indtjeningen er rigtig flot. Nu bliver vi så hjulpet af valutaen, herunder især dollaren, som er blevet noget styrket over den seneste måned til halvanden," siger Benny Loft og fortsætter:

"Det har ikke haft nogen særlig påvirkning i de første ni måneder, hvor vi er negativt påvirket af valuta i forhold til sidste år. Men i forhold til de forventninger, vi gav sidste gang, er der ingen tvivl om, at vi i fjerde kvartal bliver hjulpet af valuta, hvis de nuværende niveauer holder, og det er jo det, vi forudsætter, siger Benny Loft, der fremhæver den amerikanske dollars styrkelse."

Bruttomarginen blev løftet

Novozymes' præcisering af forventningerne til salgsvæksten i kr. og den kraftige opjustering af forventningerne til resultatet af primær drift og nettoresultat skyldes ifølge Benny Loft meget udviklingen i valutakurserne, om end der også er en effekt af en lidt forbedret driftsudvikling.

I relation til forbedringen af den underliggende drift kan den især forklares af to forhold, fortæller finansdirektøren og henviser til optimering af produktionen og relativt lave råvarepriser, som begge har hjulpet til at løfte bruttomarginalen.

Novozymes vokser marginalt på fødevarer

Chr. Hansen vil sikre indtjening på at gøre fødevarer sundere

Novozymes: Vi skal være bedre på fødevarer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter