FødevareWatch

Her er de stærkeste danske fødevarebrands

Et nyt virksomhedsbarometer viser danskernes holdning til en række fødevarebrands. Se her, hvem der klarer sig godt, og hvem der klarer sig knap så godt.

Foto: Peter Hove Olesen/arkiv

Det skal være sundt, jordnært og gerne lugte en lille smule af gårdbutik, hvis et fødevarebrand skal stå stærkt i danskernes bevidsthed.

Det viser et virksomhedsbarometer, som A&B Analyse har foretaget for FødevareWatch, hvor man har spurgt til danskernes opfattelse af en række kendte varemærker.

”De stærkeste mærker synes at have nogle evner på det sundhedsmæssige område. Det er fødevarer, vi generelt anser for sunde eller som minimum for sober kost. Det er brød, og det er fisk, men også mærker, der regnes for lokalt producerede eller gårdbutik-agtige som Løgismose,” siger analysechef René Frederiksen.

I analysen har man spurgt til både kendskab og opfattelse og blandt de mærker, der scorer højest på begge parametre finder man Kohberg, Schulstad og Løgismose, mens 3-stjernet, Danpo og Danish Crown skraber bunden.

”De udfordrede mærker er typisk mærker, der anses for mindre sunde. Det kan for eksempel være alkohol-, sukker eller fedtholdige produkter, men det er også masseproducerede eller med reminiscenser af salmonella-problematikker, som stadig knyttes til fjerkræprodukter,” siger René Frederiksen.

Her er danskernes favoritsupermarked

Tallene med + foran angiver andelen, der har svaret, at de tænker overvejende positivt om brandet, mens tallene med - foran angiver andelen, der svarer, at de tænker overvejende negativt om brandet. De resterende procentdele er fordelt på en neutral holdning til brandet og manglende kendskab til brandet.

De stærke mærker
 

  • Kohberg + 57,4 pct. / - 1 pct.
  • Schulstad + 54,7 pct. / - 1,6 pct.
  • Løgismose + 51,6 pct. / - 1,6 pct.
  • Royal Greenland + 53,4 pct. / - 4,6 pct.
  • Hanegal + 39,4 pct. / - 0,9 pct.
  • Rynkeby + 53,9 pct. / - 3,0 pct.
  • Carlsberg + 50 pct. / - 6,6 pct.

De udfordrede mærker
 

  • Royal Unibrew + 35,8 pct. / - 7,3 pct.
  • Stryhns + 38,8 / - 8,8 pct.
  • Arla + 42,5 pct. /  - 13,7 pct.
  • K-Salat + 35,6 pct. / - 10,2 pct.
  • Danæg + 29,5 pct. / - 9,4 pct.
  • Harboe + 32,2 pct. / - 11,6 pct.
  • Kims + 33,6 pct. / - 15,7 pct.
  • Danish Crown + 30,3 pct. / - 12,9 pct.
  • Danpo + 24,6 / - 14 pct.
  • 3-Stjernet + 28,6 / - 19,6 pct.

De svage mærker
 

  • Hedegaard Foods + 14,8 pct. / - 2,4 pct.
  • Rose Poultry + 15,1 pct. / - 7,0 pct.

Det talentfulde mærke
 

  • Friland + 39,2 pct. / - 1,4 pct.
     

Danskerne er blevet mere skeptiske over for fødevarer

Her er de rigeste i Danmarks fødevareindustri

Så meget tjener branchens chefer

Mere fra FødevareWatch

Idealisten Merete Holsts vej til madtoppen

Merete Holst er kendt for at bygge Meyers Kantiner op og er en kvinde med stærke holdninger. Hun er træt af kapitalfonde i danske restauranter og kunne aldrig drømme om selv at sælge ud.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier