Summerbird får luft under vingerne

Summerbird har omlagt virksomheden til økologi - nu gælder det international ekspansion.
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen

Samtidig med, at chokoladevirksomheden Summerbird har taget det fulde skridt og er blevet 100 pct. økologisk, indleder virksomheden en international offensiv.

Det afslører stifter, majoritetsaktionær og adm. direktør Mikael Grønlykke og hans partner, COO, Morten Larsen i et interview med FødevareWatch.

Summerbird har hidtil primært opereret i Danmark, men angriber nu flere nøje udvalgte markeder. Virksomheden står således over for at åbne en forretning i butikscentermastodonten Steen & Strøms center i Oslo, Steen & Strøm Magasin, ligesom der er indgået aftaler om ”pop-up shops” op mod jul i tre centre i Norge.

I Tyskland er man ved at komme i gang, og i Sverige, Californien og Japan er forarbejdet til en entré på markedet i fuld gang.

”Mere kan vi ikke gabe over som lille virksomhed. Hele forarbejdet koster, og vi bruger mange penge på salgsudvikling, herunder at forstå og modne markeder. Bare det at komme ind i Californien kræver eksempelvis en godkendelse fra FDA, og du skal have etikettering i orden, det vil sige, at du skal have en masse specialister til at kigge på det.  Alene det er en enorm udgift. Og så skal vi finde nogle partnere, vi kan arbejde sammen med. Alle de ting er overstået, men det kan ikke bare gøres på tre måneder, og det koster penge at have kørende,” pointerer Grønlykke.

Hvad er tidshorisonten for at komme ind på det marked:

”Det er i år, at vi begynder at se vores produkter, men det er på meget små forsøgsstadier, for at få nogle erfaringer. Så jeg vil sige, at man skal bruge halvandet år i en foranalyse, og så vil jeg tro, man skal bruge halvandet år derovre på et meget begrænset marked. Derfra kan man begynde at vokse.”

Hvilke partnere er det, at I leder efter?

”Det er sådan nogle ildsjæle som os, vores produkter egner sig ikke til, at der en stor grossist, der kører rundt med dem på en lastbil.”

Så I finder nogle, der opererer med få forretninger?

”Ja, som eksempel havde vi en potentiel partner i Tyskland, der havde 500 kunder, man kunne bearbejde. Det var vi slet ikke interesserede i, vi er interesserede i ,at en partner arbejder med 10 kunder og viser, at han kan få succes med dem. Partneren skal brænde for produktet; hvis det bare er et varenumre sammen med alle mulige andre ting, så er det ikke interessant for os. Derfor er processen også langsommelig,” siger Mikael Grønlykkes, der suppleres af Morten Hansen:

”I morgen kunne jeg tage på en messe og begynde at eksportere til 45 lande, det ville være det letteste i verden med vore storytelling og produktsortiment, hele det skandinaviske udtryk – og det vil være hele Europa. Men vi er nødt til at være med i det.”

Er I bange for, at brandet udvandes?

”Ja, hvis det bare ligger som en eller anden kødpølse nummer 47, hvis der ikke er den nerve, så tror vi ikke på det,” siger Mikael Grønlykke, der også har en god forklaring på, at virksomheden satser på netop Japan og er i færd med at sende de første produkter af sted:

”Japan har et ekstremt højt niveau for chokoladekultur, de bruger meget chokolade, og det er det dyreste sted i verden at handle chokolade. Det er meget få, der kan klare sig der, kravene er ekstreme.”

Bundlinjen rammes

Det er ikke alene den internationale offensiv, der trækker høje omkostninger med sig. Det gør i høj grad også omstillingen til økologi; en omstilling, der har været fem år undervejs.

På spørgsmålet om, hvordan den omlægning påvirker forretningen, svarer Mikael Grønlykke:

"Den økologiske satsning påvirker på den korte bane, dvs. sidste år og i år. Det koster 30 pct. mere gennemsnitligt på råvaresiden at være økologisk, så det er klart, at der bliver vi belastet. Men vi tror på, at vi styrkes på smagen og styrkes som et brand til den moderne verden – altså en styrkelse af forretningen på lang sigt.”

Han tilføjer, at omstillingen bl.a. skal ses i lyset af, at det at have en god forretning i dag, ikke er en garanti for, at den bliver ved med at være det de næste 30 år.

”Men hvis vi vækster 20 pct. på den bekostning, så er det pludselig blevet en god forretning.”

Chokoladeafgiften driller

Summerbird kan ifølge stifteren ikke vælte de højere råvarepriser over på forbrugeren. De er, påpeger han, nødt til at tro på, at den økonomiske gevinst ved satsningen kommer til at ske gennem væksten og et stærkere fundament at stå på i fremtiden. Var ”den frygtelige chokoladeafgift” ikke steget voldsomt over nogle få år, havde det nok været muligt at hæve priserne noget, mener han.

Summerbird’s bruttoresultat landede i 2013 på 52,5 mio. kr. mod 47,4 mio. kr. i 2012. Et kig på udgiftsposterne viser, at det i høj grad er stigende personaleomkostninger, der afspejles i resultatet før skat, der faldt fra 10,6 mio. kr. i 2012 til 9,6 mio. kr. i 2013. Summerbird A/S havde ved årets udgang en egenkapital på 25,7 mio. kr., og den egenkapital blev således forrentet med 33 pct. De samlede aktiver udgjorde 73,8 mio. kr.

 

Kendt chokoladefirma 100 procent økologisk

Solidt regnskab fra Summerbird 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter