Flere fødevareproducenter bruger ny slags markedsføring

Virksomheden Freemarket har slået dørene op som en fysisk forretning, hvor fødevareproducenter benytter sig af tryvertising, som går ud på, at forbrugere får lov at teste et produkt gratis mod, at de anmelder varen på et socialt medie.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
AF LEA RYBERG KRUSE

Flere danske fødevareproducenter benytter sig af muligheden for en ny form for markedsføring – tryvertising - hvor de lader forbrugere teste et produkt mod, at forbrugeren derefter omtaler det på et socialt medie, eksempelvis Instagram.

I Danmark har virksomheden Freemarket for nylig sat konceptet i system i en fysisk forretning på Frederiksberg – Freemarket under sloganet Try before you buy – som egentlig ikke er en butik, men et reklamemedie forklædt som supermarked. Det skrev Politiken i weekenden.  

I Danmark er det blandt andet Rynkeby, Cocio og Kims, der prøver kræfter med den nye markedsføringsform, og hos Kims mener marketingdirektør Anne With Damgård, at det især er den historie, som forbrugeren får fortalt om produktet ved hjælp af et billede, der virker.

”Det er supergodt med de billeder, hvor vi får iscenesat produktet, som forbrugeren opfatter det. Det fortæller en bedre historie, end hvis man bare skal skrive om det,” siger hun til Politiken.

Forbrugerombudsmanden er kritisk

Hos Forbrugerombudsmanden udtrykker souschef Katrine de Neergaard bekymring over, hvorvidt der kan være tale om skjult reklame.

”Hvis der er en betingelse om, at du skal omtale eller vise et billede af en vare for at få den gratis, skal det stå klart og tydeligt, når forbrugerne omtaler varen. Ellers er det skjult reklame, og det er i strid med markedsføringsloven,” siger hun til Politiken.

På Freemarkets hjemmeside står der ikke nogen af den slags betingelser, men medstifter af Freemarket Simon Taylor forsikrer over for Politiken, at det vil der blive lavet om på, såfremt det er i strid mod markedsføringsloven.

Danish Food Cluster mangler en WhatsApp-historie

Post Danmark haler online fiskebutik i land

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter