Flere danske fødevareproducenter benytter sig af muligheden for en ny form for markedsføring – tryvertising - hvor de lader forbrugere teste et produkt mod, at forbrugeren derefter omtaler det på et socialt medie, eksempelvis Instagram.
I Danmark har virksomheden Freemarket for nylig sat konceptet i system i en fysisk forretning på Frederiksberg – Freemarket under sloganet Try before you buy – som egentlig ikke er en butik, men et reklamemedie forklædt som supermarked. Det skrev Politiken i weekenden.
I Danmark er det blandt andet Rynkeby, Cocio og Kims, der prøver kræfter med den nye markedsføringsform, og hos Kims mener marketingdirektør Anne With Damgård, at det især er den historie, som forbrugeren får fortalt om produktet ved hjælp af et billede, der virker.
”Det er supergodt med de billeder, hvor vi får iscenesat produktet, som forbrugeren opfatter det. Det fortæller en bedre historie, end hvis man bare skal skrive om det,” siger hun til Politiken.
Forbrugerombudsmanden er kritisk
Hos Forbrugerombudsmanden udtrykker souschef Katrine de Neergaard bekymring over, hvorvidt der kan være tale om skjult reklame.
”Hvis der er en betingelse om, at du skal omtale eller vise et billede af en vare for at få den gratis, skal det stå klart og tydeligt, når forbrugerne omtaler varen. Ellers er det skjult reklame, og det er i strid med markedsføringsloven,” siger hun til Politiken.
På Freemarkets hjemmeside står der ikke nogen af den slags betingelser, men medstifter af Freemarket Simon Taylor forsikrer over for Politiken, at det vil der blive lavet om på, såfremt det er i strid mod markedsføringsloven.
Danish Food Cluster mangler en WhatsApp-historie
Post Danmark haler online fiskebutik i land