FødevareWatch

Dansk dybfrost taber 1000 job

Eksporten af dybfrost, især ærter, er styrtdykket de seneste knap 10 år, og det har kostet arbejdspladser. Branchen har manglet et flagskib.

Foto: AF OLE LIND, Jyllands-Posten

Den danske eksport af dybfrosne grøntsager har kun kendt én vej siden 2005 – nedad. Årsagen er først og fremmest, at billigere europæiske ærter udkonkurrerer de danske ærter.

Det skriver Foodculture.dk

Eksporten er ifølge beregninger fra Henning Otte Hansen, seniorrådgiver på Institut for Fødevarer- og Ressourceøkonomi, dykket fra ca. 22,5 mio. dollar i 2005 til ca. 12, 2 mio. dollar i 2012.

Det har kostet ca. 1000 arbejdspladser inden for frostgrønt siden 1990erne, vurderer han.

Ærter er den dominerende grøntsag til frost i Danmark.

”Prisen er altafgørende for frostgrøntsager, hvor der ikke er så meget fokus på kvalitet, og hvor råvarerne kommer fra, som ved de friske grøntsager. For eksempel stammer næsten alle frostgrøntsager til butikkernes private labels fra udlandet,” siger Henning O. Hansen til foodculture.dk.

FødevareWatch har tidligere på basis af en analyse fra Henning O. Hansen set nærmere på nedturen for sektoren. Heraf fremgik det også, at den danske markedsandel af den internationale handel med dybfrosne grøntsager er halveret siden 1995.

Dybfrostindustri i frit fald

Globalt set står dybfrosne grøntsager i dag for omkring 10 pct. af det samlede internationale salg af grøntsager. Markedet er relativt stabilt, om end svagt faldende. Danmark er dog særligt ramt trods grundlæggende gode naturbetingelser for at dyrke grønne ærter. Sverige har øget sin markedsandel, mens Danmark har tabt af sin.

”Jeg tror, det i høj grad skyldes, at Sverige har haft en stærk virksomhed, der kunne trække branchen frem, hvor Danmark har manglet sin Arla eller Danish Crown, som kunne gøre det til et område, man gerne vil bruge kræfter på,” sagde Henning Otte Hansen, seniorrådgiver på KU’s Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, til FødevareWatch.

Flensted skifter ud i toppen

Grøntleverandør landede blødt i 2013

Mere fra FødevareWatch

Social Foodies er gået i rekonstruktion

Iskæden med syv butikker er gået i rekonstruktion efter en stribe år med milliontab og negativ egenkapital. For nylig rejste kædens revisor betydelig tvivl om den fortsatte drift i regnskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier