FødevareWatch

Tican mærker øget fastfood-efterspørgsel

Danskerne spiser mere fastfood. Det er et sundhedstegn for økonomien, og man mærker det i slagterikoncernen Tican.

Foto: /Ritzau/Rasmus Baaner,

Både pølsevogne, og producenterne Tican i Thisted og slagterigiganten Tulip melder om bedre salg. Det skriver DR Midt & Vest.

"Vi har rigtig rigtig fine tal og ser en god udvikling, som vi ikke har set længe," siger Ticans salgschef John Jacobsen.

Han glæder sig over at Ticans pølser sælger 9 pct. bedre end sidste år.

Villig til at betale for smag

Trenden blandt fastfoodforbrugerne er, at vi er mere kræsne med kvaliteten. Og så hitter danske produkter.

"Folk har lyst til at prøve nogle nye spændende varianter, som stadig er lavet på traditionel vis, så det er rigtigt vigtigt at have en god pølse," siger han.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

En af Ticans kunder er pølsemand Svend Burgerfri med efternavnet Christoffersen, kan også mærke fremgang i salget.

"De ønsker en god pølse, der smager af noget, og det vil de også godt betale for," fortæller han til DR Midt & Vest.

Med et tvist

Hans hjemmerørte ketchup og remoulade er en 52 år gammel institution, og kunderne jager den lokalt producerede mad.

"Vi får frisktbagte boller og flutes fra den lokale bager hver dag. Det er enormt populært," siger han.

McDonalds tjente 1 kr. pr. måltid

Selvom sundhedstrenden har ramt resten af landet, er det dog stadig den klassiske pølsevognsmenu med to ristede med brød og en kakaomælk, som de fleste kunder vælger.

Men den lidt sundere kvalitetsfastfood er vejen frem, det mener Vibeke Jacobsen i Enghavens Pølsehus i Holstebro.

"Jeg har kun grovbrød i min pølsevogn og kun gode pølser," siger hun.

Det valg kan hun se på bundlinjen.

"Vi har en fin fremgang, og vi har mange faste kunder, men for tiden har vi også mange ekstra kunder, så det er dejligt," siger hun.

Et tegn på mere velstand

I Tulips fastfoodkæde Timeout er salget steget med 16 procent.

"Fastfood er det første vi dropper, når økonomien gør ondt," fortæller kommunikationschef Rune Petersen til DR Midt & Vest.

"Så det er krisens endeligt, der viser sig på bundlinjen," konstaterer han.

Kilde: DR Midt & Vest

Det betaler de store fødevareselskaber i løn

Slagteri mangler kapital til udlandseventyr

McDonald's risikerer burger-forbud i Rusland

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier