FødevareWatch

Kontrollen øges efter kinesisk kødskandale

Kinesiske myndigheder vil oppe sig på fødevarekontrollen efter sidste uges afsløring af en kødleverandør i Shanghai, der solgte for gammelt kød til fastfood restauratner. Bl.a. danske myndigheder hjælper.

Foto: Colourbox

Listen var lang over internationale fastfood kæder, der i sidste uge måtte stå frem og erkende at de havde stået eller stadig stod på kundelisten hos Husi-slagteriet i Shanghai .

I en kinesisk tv- dokumentar blev det afsløret, at selskabet solgte for gammelt kød til kunderne og f.eks. samlede kød op, der var faldet på gulvet og lagde det tilbage i produktionen.

Kinas lange række af fødevareskandaler – og kritikken heraf – får nu konsekvenser i form af opstramning på kontrollen. Det skriver Børsen.

I Kina er der omkring en halv million virksomheder, der enten forarbejder eller producerer fødevarer. Imidlertid har hver fødevareinspektør ansvaret for omkring 420 producenter.

”Selvfølgelig er det et spørgsmål om kapacitet, men det handler i lige så høj grad om guidelines for, hvordan man som myndighed fører tilsyn og sikrer, at reglerne bliver overholdt,” siger chef for fødevareteamet på den danske ambassade i Beijing til Børsen.

Derfor blev der under statsbesøget i april lavet samarbejdsaftaler mellem de danske og de kinesiskefødevaremyndigheder.

”Vidensdeling er i centrum, når vi holder seminarer og træningssessioner. Og der har allerede været en række kinesiske delegationer i Danmark for at se på vores kontrolsystemer,” siger hun til avisen.

McDonald's risikerer burger-forbud i Rusland

Fastfood-giganter involveret i kødskandale

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier