FødevareWatch

Norsk dagligvarekæde overvejer at boykotte dansk svinekød

En af Norges største dagligvarekæder overvejer nu at droppe dansk svinekød på grund af udbredelsen af MRSA-bakterien i danske svinebesætninger.

Bakterien MRSA er ikke bare en pestilens for danske svin.

Den risikerer nu at koste danske landmænd et af deres nærmeste eksportmarkeder.

Berlingske skriver onsdag morgen, at NorgesGruppen, som blandt andet ejer butikskæderne SPAR og Kiwi Minipris, overvejer, hvor man vil købe svinekød fremover.

"Antibiotikaresistente bakterier er noget, som bekymrer os, men i denne sammenhæng lægger vi stor vægt på signalerne fra Mattilsynet (den norske fødevarestyrelse, red.), som siger, at det er trygt at importere svinekød fra Danmark," siger Bård Gultvedt, direktør for ernæringspolitik og myndighedskontakt i NorgesGruppen, til avisen Dagens Næringsliv ifølge Berlingske.

"Trods den besked vil vi dog foretage vores egen vurdering af import af især svinekød fra Danmark. Brugen af antibiotika i danske svinebesætninger er bekymrende højt," fortsætter direktøren.

Beslutningen vil blive truffet til efteråret.

FødevareWatch har taget et kig på Landbrug & Fødevarers årsstatistik for dansk eksport af svinekød.

I 2013 eksporterede Danmark 2.905 ton svinekød til Norge til en værdi af 150 mio. kr. Til sammenligning hentede Danmark i samme år over 8 mia. kr. hjem på eksporten af 581.700 ton svinekød til Tyskland.

22 initiativer skal forbedre dyrevelfærd i svinesektor

Amerikansk svinekæmpe ser op til dansk dyrevelfærd

Rapport: Svenske svin har det lige så slemt som danske

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier